logo

درباره آوین نت

شرکت آوین نت در سال 1387 با تمرکز بر تولید محصولات نرم افزاری تحت وب، طراحی و پیاده سازی وب‌ سایت (طراحی سایت)، میزبانی وب، بهینه سازی سایت، پشتیبانی سایت، خدمات مرتبط در حوزه ی وب تاسیس شد.
info@avinnet.com
031-33391377
اصفهان - خیابان باهنر

روبروی کوچه 27 - اسپادانا سامان

واحد فروش : 09362349036

واحد پشتیبانی : 33391378-031

info@avinnet.com

support@avinnet.com

 

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

5/5 - (7 امتیاز)

دیجیتال مارکتینگ چیست؛ ۱۷ روش که هر بازاریاب دیجیتالی باید بشناسد

در مقاله بازاریابی چیست به صورت مفصل بازاریابی را از دیدگاه بزرگان علم بازاریابی بررسی کردیم، دیجیتال مارکتینگ هم طبیعتاً نوعی از بازاریابی است که بصورت دیجیتالی و عموما در بستر اینترنت انجام می‌شود. دیجیتال مارکتینگ به همه فعالیت‌های آنلاین شما برای جذب مشتری در زمینه کسب و کارتان اطلاق می‌شود. کسب و کارهایی که از قدرت نفوذ کانال‌هایی مثل جستجوی گوگل، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، وب‌سایت و … برای جذب مشتریان خود استفاده می‌کنند، دیجیتال مارکتینگ می‌کنند. در این مقاله به معرفی روش‌های دیجیتال مارکتینگ می‌پردازیم و هر یک را توضیح خواهیم داد.

حقیقت این است که میزان فعالیت مردم در دنیای اینترنت نسبت به ۱۲ سال گذشته دو برابر شده است. درصد زیادی از این زمان هم صرف خرید و فروش محصولات و دریافت خدمات می‌شود که طبیعتاً قدرت نفوذ کسب‌وکارهای آفلاین را کاهش می‌دهد. می‌توان گفت بازرایابی به معنای جذب مشتری در مکانی مناسب و زمانی درست است. این مکان درست در دیجیتال مارکتینگ گستره‌ی وسیعی به اسم اینترنت را شامل می‌شود و می‌تواند در هر زمانی انجام شود.

 دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ دربردارنده تمام تلاش‌های بازاریابی با استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی یا اینترنت است. کسب‌وکارها از کانال‌های دیجیتالی مثل موتورهای جستجو، رسانه‌های اجتماعی، ایمیل و وب‌سایت‌های دیگر برای ارتباط با مشتریان فعلی و آتی استفاده می‌کنند.

چرا دیجیتال مارکتینگ؟

درحالیکه بازاریابی سنتی هنوز در تبلیغات چاپی، ارتباطات تلفنی یا بازاریابی فیزیکی وجود دارد اما دیجیتال مارکتینگ می‌تواند بصورت الکترونیکی و آنلاین صورت گیرد. یعنی فرصت‌های بازاریابی بیشماری برای بازاریابی برندها از طریق ایمیل، ویدیو، رسانه‌های اجتماعی یا وب‌سایت وجود دارد.

از آنجاییکه دیجیتال مارکتینگ دارای گزینه‌ها و استراتژی‌های بسیار زیادی است می‌توانید خلاقانه عمل کنید و با توجه به بودجه‌تان از تاکتیک‌های بازاریابی گوناگونی استفاده کنید. با دیجیتال مارکتینگ می‌توانید از ابزاری مثل داشبورد تحلیل برای نظارت بر موفقیت و ROI برای کمپین‌هایتان استفاده کنید که بیشتر از فرصت‌های تبلیغاتی است که بازاریابی سنتی در اختیارتان قرار می‌دهد- مثل بیلبورد یا تبلیغات چاپی.

یک کسب‌وکار چگونه دیجیتال مارکتینگ را تعریف می‌کند؟

دیجیتال مارکتینگ به این صورت تعریف می‌شود: «استفاده از تاکتیک‌ها و کانال‌های دیجیتالی بیشمار برای برقراری ارتباط با مشتریان بصورت آنلاین». از خود وب‌سایت گرفته تا سرمایه‌های تبلیغاتی آنلاین یک کسب‌وکار – تبلیغات دیجیتالی، بازاریابی ایمیلی، بروشورهای آنلاین و غیره – طیف وسیعی از تاکتیک‌ها وجود دارد که زیر چتر «دیجیتال مارکتینگ» تعریف می‌شوند.

بهترین بازاریاب‌های دیجیتالی تصویر واضحی از دستیابی به اهدافشان از طریق کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ دارند. و بازاریاب‌ها با توجه به اهداف استراتژی بازاریابی‌شان می‌توانند یک کمپین بزرگتر را از طریق کانال‌های رایگان و پولی پشتیبانی کنند.

برای مثال، یک بازاریاب محتوا می‌تواند یک سری پست‌های وبلاگ بسازد که بصورت یک کتاب الکترونیکی درباره کسب‌وکار جدید عمل کند. سپس بازاریاب‌های رسانه‌های اجتماعی شرکت می‌توانند این پست‌های وبلاگ را از طریق پست‌های پولی و واقعی در حساب‌های رسانه‌های اجتماعیِ کسب‌وکار تبلیغ کنند. شاید بازاریاب ایمیلی یک کمپین ایمیلی راه بیندازد تا اطلاعات بیشتری را درباره شرکت به کسانی که کتاب الکترونیکی را دانلود می‌کنند ارسال کند. درباره این بازاریاب‌های دیجیتالی خاص بیشتر صحبت خواهیم کرد.

دیجیتال مارکتینگ چطور عمل می‌کند؟

گرفته از وب‌سایت شما تا سایر فعالیت‌های آنلاین‌تان به منظور شناسایی برندتان شامل تبلیغات در گوگل، تبلیغات دیجیتالی، بازیابی‌های ایمیلی، بروشورهای آنلاین و فعالیت‌هایی از این قبیل همگی زیر چتر دیجیتال مارکتینگ قرار می‌گیرند. بهترین بازاریاب‌های دیجیتالی تصویر واضحی از دارایی‌ها و تاکتیک کاری‌شان در زمینه کسب و کار خودشان دارند. در ادامه به برخی از متداول‌ترین دارایی‌ها و تاکتیک‌های دیجیتال مارکتینگ می‌پردازیم.

دارایی‌‌ها

– وب‌سایت شما

– پست‌های وبلاگتان

– کتاب‌های الکترونیکی

– اینفوگرافی‌ها

– ابزارهای تعاملی (interactive tools)

– کانال‌های شبکه‌های اجتماعی (فیسبوک، لینکداین، توییتر، اینستاگرام، تلگرام و …)

– بروشورهای آنلاین

– ویژگی‌های خاص برندینگ شما (لوگو، فونت و …)

روش‌های دیجیتال مارکتینگ

۱. بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO)

سئو سایت عبارت است از پروسه‌ بهینه‌سازی وب‌سایتتان به منظور دستیابی به رتبه بهتر در موتورهای جستجو. در صورت بهینه‌ سازی سایت، میزان بازدید افزایش می‌باشد و برای شما مشتریان بالقوه و بالفعل به ارمغان خواهد آمد.

این روند وب‌سایت شما را بهینه‌سازی می‌کند تا «رتبه» بالاتری در صفحات نتایج موتور جستجو بدست آورد و بدین ترتیب مقدار ترافیک واقعی (یا رایگان) که وب‌سایت شما دریافت می‌کند را افزایش می‌دهد. کانال‌هایی که از SEO استفاده می‌کنند عبارتند از وب‌سایت‌ها، وبلاگ‌ها و اینفوگرافیک‌ها.

روش‌های زیادی برای استفاده از سئو سایت جهت افزایش ترافیک سایت باکیفیت در وب‌سایت وجود دارد که عبارتند از:

  • سئو داخلی

این سئو داخلی بر تمام محتوای موجود «درون صفحه» در هنگام جستجوی یک وب‌سایت تمرکز دارد. با جستجوی کلمات کلیدی از نظر حجم و معنای این کلمات می‌توانید به سئوالات مخاطبان پاسخ دهید و رتبه بالاتری در صفحات نتایج موتور جستجو (SERPs) بدست آورید.

  • سئو خارجی

سئو خارجی بر تمام فعالیتی که در حین بهینه‌سازی وب‌سایت در «خارج از صفحه» رخ می‌دهد تمرکز دارد. ممکن است این سئوال را بپرسید: «کدام فعالیتِ خارج از وب‌سایتم می‌تواند بر رتبه‌بندی‌ام تأثیر بگذارد؟» پاسخ «لینک‌های ورودی/inbound links» است که بک‌لینک/backlink نیز نامیده می‌شوند. تعداد منتشرکنندگانی که به شما می‌پیوندند و «قدرت» نسبی این منتشرکنندگان بر رتبه شما برای کلمات کلیدی مورد نظرتان تأثیر می‌گذارند. با برقراری ارتباط با منتشرکنندگان دیگر، نوشتن پست‌های میهمان در این وب‌سایت‌ها (و لینک بازگشتی به وب‌سایت خودتان) و جلب توجه خارجی می‌توانید بک‌لینک‌هایی که برای ارتقاء وب‌سایتتان در SERPهای درست نیاز دارید را بدست آورید.

  • سئو فنی

سئو فنی یا سئو تکنیکال بر پس‌زمینه وب‌سایتتان و نحوه رمزگذاری صفحات تمرکز دارد. فشرده‌سازی تصویر، داده‌های ساختاربندی شده و بهینه‌سازی فایل CSS همگی اشکالی از SEO فنی هستند که می‌توانند سرعت بارگذاری وب‌سایتتان را افزایش دهند – یک عامل مهم برای رتبه‌بندی در موتورهای جستجو مثل گوگل.

۲. بازاریابی محتوا

کانتنت مارکتینگ عبارت است از ایجاد محتوا در زمینه با کسب و کار شما به منظور شناخته شدن برند شما و افزایش مراجعین آنلاین وب‌سایتتان.

بازاریابی محتوایی به معنای ایجاد و ترویج دارایی‌های محتوا به منظور افزایش آگاهی از برند، رشد ترافیک، ایجاد مشتریان راغب و همچنین مشتریان واقعی. کانال‌هایی که می‌توانند در استراتژی بازاریابی محتوا نقش داشته باشند عبارتند از:

  • پست‌های وبلاگ

نوشتن و منتشر کردن مقالات درمورد وبلاگ یک شرکت به شما کمک می‌کند تا تخصص صنعتی‌تان را اثبات کنید و ترافیک جستجوی واقعی را برای کسب‌وکارتان تولید کنید. این کار فرصت‌های بیشتری برای تبدیل بازدیدکنندگان وب‌سایت به مشتریان راغب ایجاد می‌کند.

  • کتاب‌های الکترونیکی و مقالات سفید

کتاب‌های الکترونیکی، مقالات سفید و محتواهای طولانی مشابه به آموزش بیشتر بازدیدکنندگان وب‌سایت کمک می‌کنند. این کار همچنین شما را قادر می‌سازد تا محتواتان را با اطلاعات تماس یک مخاطب تبادل کنید، مشتریان راغب برای شرکتتان جذب کنید و مردم را در مسیر خرید قرار دهید.

  • اینفوگرافیک

گاهی اوقات مخاطبان از شما می‌خواهند نمایش دهید نه اینکه تعریف کنید. اینفوگرافیک نوعی محتوای بصری است که به بازدیدکنندگان وب‌سایت کمک می‌کند تا مفهومی که می‌خواهند یاد بگیرند را تجسم کنند.

۳. بازاریابی شبکه اجتماعی

سوشال نتورک مارتینگ تاکتیک دیگری در زمینه دیجیتال مارکتینگ است که به تولید محتوا و ایجاد تعامل در شبکه‌های اجتماعی به منظور دیده‌شدن برند و افزایش بازدید وب‌سایت و مشتری انجام می‌شود.

بازاریابی شبکه های اجتماعی برند و محتواتان را در کانال‌های رسانه‌های اجتماعی تبلیغ می‌کند تا آگاهی از برند را بالا برده، ترافیک ایجاد کند و مشتریان راغب برای کسب‌وکارتان تولید نماید. کانال‌هایی که می‌توانید در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید عبارتند از:

  • فیس‌بوک
  • توییتر
  • LinkeIn
  • اینستاگرام
  • اسنپ چت
  • پینترست

اگر به تازگی به بسترهای اجتماعی پیوسته‌اید می‌توانید از ابزاری مثل HubSpot برای اتصال کانال‌هایی مثل LinkedIn و فیس‌بوک در یک مکان استفاده کنید. بدین ترتیب به راحتی می‌توانید محتوا را برای کانال‌های متعدد یکباره زمانبندی کنید و بر تحلیل بستر نیز نظارت کنید.

علاوه بر اتصال حساب‌های کاربری اجتماعی برای پست کردن محتوا می‌توانید صندوق‌های ورودی رسانه‌های اجتماعی‌تان را با HubSpot ادغام کنید تا پیام‌ها را در یک مکان دریافت کنید.

۴. تبلیغات کلیکی (PPC)

PPC متدی است که به ازای هر بار کلیک بر روی تبلیغات شما در سایت‌های دیگر و هدایت کاربر به وب‌سایتتان هزینه مشخصی از اعتبارتان که پیش از این به وب‌سایت تبلیغ کننده پرداخت کرده‌اید، کسر می‌گردد. متداول‌ترین نوع تبلیغات کلیکی سرویس Adwords گوگل می‌باشد.

تبلیغات PPC یک روش برای ایجاد ترافیک در وب‌سایت است که در آن باید به ازای هر کلیکی که برروی تبلیغاتان می‌شود به منتشرکننده پول پرداخت کنید. یکی از رایج‌ترین روش‌های PPC تبلیغات گوگل است که در آن باید برای اسلات‌های برتر در صفحات نتایج موتور جستجوی گوگل به ازای هر کلیکی که برروی لینک‌هایتان می‌شود پول پرداخت کنید. کانال‌های دیگری که می‌توانید در آن‌ها در PPC استفاده کنید عبارتند از:

  • تبلیغات پولی در فیس‌بوک

در اینجا، کاربران می‌توانند برای یک ویدیوی سفارشی، پست تصویری یا نمایش اسلاید پول پرداخت کنند و فیس‌بوک آن‌ها را در newsfeeds کسانی که با مخاطبان کسب‌وکارتان انطباق دارند منتشر می‌کند.

  • کمپین‌های تبلیغاتی توییتر

در اینجا، کاربران می‌توانند یک سری پست یا نشانه‌های پروفایل را در newsfeeds مخاطبان خاص منتشر کنند و به ازای آن به توییتر پول پرداخت کنند. تمام این کارها برای رسیدن به یک هدف تجاری خاص صورت می‌گیرد. این هدف می‌توانید ترافیک وب‌سایت، فالورهای بیشتر توییتر، مشارکت در توییت یا حتی دانلود اپلیکیشن‌ها باشد.

  • پیام های دارای اسپانسر در LinkedIn

در اینجا، کاربران می‌توانند به LinkedIn پول پرداخت کنند تا پیام‌هایی را مستقیمأ به کاربران خاصش براساس صنعت و سوابق آن‌ها ارسال کند.

۵. بازاریابی پورسانتی

افیلیت مارکتینگ گونه‌ای از دیجیتال مارکتینگ است که در ازای جذب مشتری منجر به فروش محصولات یا ارائه خدمات توسط دیگران برای جذب کننده پورسانت در نظر می‌گیرد. در این میان شما می‌توانید ارائه‌دهنده محصول یا خدمات و یا جذب‌کننده مشتری باشید.

افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی پورسانتی یک نوع تبلیغات مبتنی بر عملکرد است که در آن برای تبلیغ محصولات یا خدمات یک شخص دیگر در وب‌سایتتان کمیسیون دریافت می‌کنید. کانال‌های بازاریابی وابسته عبارتند از:

  • پست کردن تبلیغات ویدیویی از طریق برنامه یوتیوب.
  • پست کردن لینک‌های وابسته از حساب‌های کاربری رسانه اجتماعی‌تان.

۶. تبلیغات همسان

این دسته از مارکتینگ دیجیتالی عموما به صورت درج محتوای تبلیغاتی (شامل متن، عکس، بنر و …) از شما در محل‌هایی دیگر مثل وب‌سایت‌های پرمخاطب صورت می‌پذیرد. هدف از این نوع تبلیغات هم شناخته‌شدن برند و دریافت بازدید‌کننده برای وب‌سایت شماست. از جمله تبلیغات این‌چنینی می‌توان به تبلیغات فیسبوک و توییت‌های تبلیغاتی توییتر اشاره کرد.

تبلیغات همسان به تبلیغاتی اشاره دارد که عمدتأ محتوا محور هستند و همراه با محتواهای رایگان دیگر در یک پلتفرم منتشر می‌شوند. پست‌های BuzzFeed مثال خوبی در این زمینه می‌باشند اما افراد زیادی تبلیغات رسانه‌های اجتماعی را نیز به عنوان تبلیغات «بومی» در نظر می‌گیرند – مثلأ تبلیغات فیس‌بوک و تبلیغات اینستاگرام.

۷. بازاریابی اتوماسیون

اتوماسیون مارکتینگ عموما نرم‌افزاری است که به صورت خودکار فعالیت‌های مرتبط با بازاریابی را در بستر اینترنت انجام می‌دهد. بسیاری از واحدهای بازاریابی دیجیتالی تاکتیک‌های بازاریابی مثل ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و … را از طریق این نرم‌افزارها و بصورت اتوماسیون انجام می‌دهند.

اتوماسیون بازاریابی به نرم‌افزاری اشاره دارد که عملیات بازاریابی پایه‌تان را به حالت خودکار درمی‌آورد. بسیاری از بخش‌های بازاریابی می‌توانند تکالیف تکراری که معمولأ بصورت دستی انجام می‌دهند را به حالت خودکار دربیاورند، مثل:

  • خبرنامه‌های ایمیل

اتوماسیون ایمیل فقط شما را قادر نمی‌سازد تا ایمیل‌هایی را به طور خودکار به مشترکین ایمیل ارسال کنید، بلکه به شما کمک می‌کند تا فهرست محتواتان را گسترش دهید یا محدود کنید تا خبرنامه‌ها فقط برای کسانی ارسال شوند که می‌خواهند آن‌ها را در صندوق ورودی‌شان ببینند.

  • زمان‌بندی پست در شبکه‌های اجتماعی

اگر می‌خواهید حضور سازمانتان را در یک شبکه اجتماعی پررنگ‌تر کنید باید به طور مکرر پست‌هایی را منتشر کنید. با این کار دیگر پست کردنِ دستی برایتان خوشایند نخواهد بود. ابزار زمان‌بندی رسانه‌های اجتماعی درواقع محتوا را در کانال‌های رسانه‌های اجتماعی قرار می‌دهند، بنابراین می‌توانید زمان بیشتری را صرفِ تمرکز بر استراتژی محتواتان کنید.

  • جریان‌های کاری که منجر به رشد مشتریان راغب می‌شوند

تولید مشتریان راغب و تبدیل آن‌ها به مشتریان واقعی ممکن است یک فرآیند طولانی باشد. هنگامی که مشتریان راغب چیزی را دانلود می‌کنند تا یک کتاب الکترونیکی را باز می‌کنند می‌توانید ایمیل‌های خاصی را برای آن‌ها ارسال کنید و بدین ترتیب این فرآیند را به یک فرآیند خودکار تبدیل کنید.

  • ردیابی و گزارش‌دهی کمپین

کمپین‌های بازاریابی می‌توانند شامل چندین تن از افراد، ایمیل‌ها، محتوا، صفحات وب، تماس‌های تلفنی و غیره باشند. اتوماسیون بازاریابی به شما کمک می‌کند تا هر چیزی که در کمپین برروی آن کار می‌کنید را طبقه‌بندی کنید و سپس عملکرد آن کمپین را براساس پیشرفت تمام این اجزا با گذشت زمان ردیابی کنید.

۸. بازاریابی ایمیلی

ارسال ایمیل‌ نیز یکی از تاکتیک‌های دیجیتالی جذب مخاطب است. ایمیل مارکتینگ اغلب برای ارسال محتوای، تخفیف‌ها، رویدادها و مواردی از این قبیل انجام می‌شود. در نظر داشته باشید ایمیل مارکتینگ و اسپم مارکتینگ دو مفهوم متفاوت می‌باشند. ارسال حجم بالای ایمیل به دیگران بدون اینکه درخواستی از شما جهت دریافت ایمیل داشته باشند دیجیتال مارکتینگ نیست و باعث آزار دیگران می‌شود.

شرکت‌ها از سرویس ایمیل مارکتینگ به عنوان روشی برای برقراری ارتباط با مخاطبانشان استفاده می‌کنند. ایمیل اغلب برای تبلیغ محتوا، تخفیفات و رویداها و همچنین هدایت مردم به سمت وب‌سایت‌های تجاری بکار می‌رود. انواع ایمیل‌هایی که می‌توانید در یک کمپین بازاریابی ایمیلی ارسال کنید عبارتند از:

  • خبرنامه‌های اشتراک وبلاگ.
  • ایمیل‌های پیگیری برای بازدیدکنندگان وب‌سایت که چیزی را دانلود کرده‌اند.
  • ایمیل‌های خوش آمد گویی به مشتری.
  • تبلیغات تعطیلات برای اعضای برنامه وفاداری.
  • نکات یا یک سری ایمیل‌های مشابه برای پرورش مشتریان.

۹. PR آنلاین

PR آنلاین یک شیوه برای تضمین پوشش‌دهی آنلاین با انتشارات دیجیتالی، وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌های محتوامحور دیگر است. این PR خیلی شبیه PR سنتی است اما با این تفاوت که در فضای آنلاین صورت می‌گیرد. کانال‌هایی که می‌توانید برای به حداکثر رساندنِ تلاش‌های PR تان از آن‌ها استفاده کنید عبارتند از:

  • دسترسی خبرنگاران از طریق رسانه‌های اجتماعی

برای مثال صحبت با روزنامه‌نگاران در توییتر روش فوق‌العاده‌ای برای گسترش رابطه با مطبوعات است زیرا فرصت‌های رسانه‌ای بیشماری را برای شرکتتان بوجود خواهد آورد.

  • مشارکت در مرورهای آنلاین شرکتتان

وقتی کسی بصورت آنلاین شرکتتان را مرور می‌کند چه این مرور خوب باشد چه بد، ممکن است طبق غریزه نخواهید در این کار دخالت کنید. اما مشارکت در مرورهای شرکت به شما کمک می‌کند تا به برندتان یک صفت انسانی بدهید و پیام‌های قدرتمندی را ارسال کنید که از اعتبار و شهرتتان پشتیبانی می‌کنند.

  • مشارکت در ارائه پیشنهادات درمورد وب‌سایت یا وبلاگ شخصی‌تان

مشابه با طریقه مشارکتتان در مرورهای شرکت پاسخ به افرادی که محتوایتان را می‌خوانند بهترین راه برای ایجاد بحث‌های سازنده درمورد صنعتتان است.

۱۰. بازاریابی درونگرا

استراتژی بازاریابی درونگرا به یک روش بازاریابی اشاره دارد که در آن می‌توانید مشتریان را در هر مرحله از اقدامشان به خرید جذب کنید، شرکت دهید و حفظ کنید. می‌توانید از هر کدام از تاکتیک‌های دیجیتال مارکتینگ فوق در استراتژی بازاریابی درونگرا استفاده کنید تا یک تجربه را بوجود آورید که به نفع مشتریان عمل می‌کند نه علیه آن‌ها. در اینجا یک سری مثال‌های کلاسیک از بازاریابی درونگرا در مقابل بازاریابی سنتی را ملاحظه می‌کنید:

  • وبلاگ‌نویسی در مقابل تبلیغات پاپ‌آپ یا واشو یا بالاپر
  • بازاریابی ویدیویی در مقابل تبیغات تجاری
  • فهرست‌های تماس ایمیل در مقابل اسپم ایمیل

۱۱. بازاریابی موتور جستجو (SEM)

در ابتدا عبارت «بازاریابی موتور جستجو» به عنوان یک عبارت چترواژه (جامع الشمول) برای فرآیند بدست آوردن ترافیک جستجوی پولی و رایگان بکار می‌رفت. با گذشت زمان صنعت از عبارت «SEM» یا بازاریابی موتور جستجو فقط برای فعالیت‌های پولی استفاده کرد. در اینجا تفاوت SEO و SEM را توضیح داده‌ایم.

بازاریابی موتور جستجو به نوعی دیجیتال مارکتینگ اشاره دارد که هدفش افزایش قابلیت دید یک وب‌سایت در موتورهای جستجو با استفاده از روش‌های پولی است. به عبارت دیگر این همان تبلیغاتی است که در تبلیغات گوگل AdWords و Bing Ads گوگل قرار می‌دهید.

با درج علامت «Ad» در ابتدای URL می‌توانید نتایج جستجوی پولی در گوگل را تشخیص دهید. همچنین گوگل این صفحات را در ابتدای نتایج جستجو قرار می‌دهد.

با ادغام SEO و SEM می‌توانید ترافیک باکیفیتی را در وب‌سایتتان بوجود آورید. به کمک بازاریابی موتور جستجو می‌توانید خودتان را در مقابل مخاطبانی قرار دهید که به طور فعال به دنبال خدمات و برندهایی مثل شما هستند.

۱۲. بازاریابی پیام‌رسانی فوری

پیام‌رسان‌های فوری جدیدترین گرایش ارتباطی هستند. ۱٫۵ میلیارد نفر در دنیا به طور ماهیانه از واتس‌اپ استفاده می‌کنند و پس از آن پیام‌رسان فیس‌بوک و وی‌چت در رتبه‌های بعدی قرار دارند. اگر بخواهید همان جایی باشید که مخاطبانتان هستند از بازاریابی پیام‌رسان فوری استفاده کنید.

*معروف‌ترین اپلیکیشن‌های پیام‌رسان در دنیا براساس تعداد کاربران ماهیانه‌شان (منبع: Statista).

این نوع دیجیتال مارکتینگ در چند سال اخیر به شدت موفقیت‌آمیز بوده است. مردم به اطلاعاتی که از طریق پیام‌رسان‌ها برایشان ارسال می‌شود (اگر از طرف دوست خوبشان ارسال شده باشد) بیشتر از ایمیل یا SMS اعتماد می‌کنند.

*مثالی از پیام‌های ارسالیِ مشاور متیو باربی از طریق یک ربات فیس‌بوک.

روش‌های گوناگونی برای بازاریابی پیام‌رسان فوری وجود دارد، از کاربرد آن برای پشتیبانی از مشتریان گرفته تا بروزرسانی کاربران درمورد پست‌های جدید در وبلاگتان. اما درست مثل هر نوع دیجیتال مارکتینگ دیگری قبل از استفاده توصیه می‌کنم اول یک استراتژی اتخاذ کنید.

۱۳. تبلیغات رادیویی

درحالیکه تبلیغات رادیویی به عنوان تبلیغات «قدیمی» در نظر گرفته می‌شود اما هنوز می‌تواند یک رسانه قدرتمند باشد، به ویژه برای شرکت‌های B2C و کسب‌وکارهای محلی. فقط در ایالات متحده تبلیغات رادیویی تقریبأ ۷٫۸% از مجموع هزینه‌های رسانه را شامل می‌شود. تبلیغات رادیویی نسبتأ ارزان است زیرا نیازی به تولید تصاویر تخیلی ندارید: فقط بر تخیلات مشتریان تکیه می‌کنید.

۱۴. تبلیغات تلویزیونی

نکته مهم دیگر این است که فهرست ما از انواع دیجیتال مارکتینگ بدون تبلیغات تلویزیونی کامل نیست. با توجه به اینکه جمعیت عمومی بیش از ۴٫۵ ساعت در روز را جلوی تلویزیون سپری می‌کنند تلویزیون هنوز یکی از معروف‌ترین رسانه‌ها است. تلویزیون سریع‌تر از مثلأ روزنامه‌ها یا رادیو به مردم دسترسی پیدا می‌کند.

به دلیل تأثیر قدرتمندی که ویدیو بر انسان‌ها می‌گذارد می‌توانید اثربخشی و کارآیی بالایی نیز داشته باشد. تبلیغات تلویزیونی گران‌قیمت است و ارائه یک تبلیغ فوق‌العاده می‌تواند کار بسیار دشوار و هولناکی باشد. تبلیغات تلویزیونی برای محصولات FMCG، برندهای لباس، خودروها، داروها و غذا عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته‌اند.

۱۵. اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی اینفلوئنسر یکی از جدیدترین انواع دیجیتال مارکتینگ است. بازاریابی اینفلوئنسر از افرادی با مخاطبان آنلاین بالا برای تبلیغات جهت بالا بردن ترافیک و فروش استفاده می‌کند. بازاریابی اینفلوئنسر در رسانه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و اسنپ‌چپ معروف است. شرکت‌ها اینستاگرامرها با تعداد زیادی فالوئینگ را استخدام می‌کنند تا با پست کردن یک یا چند تصویر درمورد محصولشان آن‌ها را تبلیغ کنند.

شرکت‌ها اکنون در مراکز کنترل اینستاگرام یا اسنپ‌چپ مشارکت می‌کنند و در آنجا اینفلوئنسری که استخدام کرده‌اند باید در زمان معینی (اغلب یک روز) پلتفرم رسانه اجتماعی شرکت را کنترل کند. این کنترل‌های رسانه اجتماعی باعث می‌شوند فالوئینگ‌های اینفلوئنسر به سمت کانال‌های رسانه اجتماعی شما هدایت شوند و در نتیجه تعدا فالورها و بازدیدهای شما بیشتر خواهد شد. همیشه قبل از تصمیم به شروع کار با اینفلوئنسر درمورد او خوب تحقیق کنید. باید تحلیلگر گوگل آن‌ها را تأیید کنید و مطمئن شوید که فالورهای آن‌ها واقعی و قانونی هستند، نه جعلی.

۱۶. وایرال مارکتینگ (بازاریابی ویروسی)

بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ به یک پست خنده‌دار، مد روز یا عجیب و غریب اشاره دارد که در حجم زیادی بصورت آنلاین اشتراک‌گذاری می‌شود. بازاریابی ویروسی در مدت زمان کوتاهی ترافیک وب‌سایت را به شدت بالا می‌برد. انجام این نوع بازاریابی دشوار است اما مزایایی که به همراه دارد باعث می‌شود که ارزشِ صرف وقت را داشته باشد. شرکت‌های B2C بیشترین بهره را از بازاریابی ویروسی می‌برند. شرکت‌های B2C می‌توانند از رسانه اجتماعی برای دستیابی به تعداد بیشماری مخاطب در تمام پلتفرم‌های فعال استفاده کنند.

۱۷. تبلیغات موبایلی

هر نوع دیجیتال مارکتینگ در تلفن همراه قابل اجرا است. برخی از انواع بازاریابی که از تلفن همراه استفاده می‌کنند جزو انواع دیجیتال مارکتینگ فوق نیستند. این بازاریابی‌ها عبارتند از تبلیغات SMS که برای تلاش‌های بازاریابی محلی سودآورند. می‌توانید مشتریان را ترغیب کنید تا از SMS برای دریافت پیشنهادات ویژه، کوپن‌ها و بروزرسانی‌های شرکتتان استفاده کنند.

یک بازاریاب دیجیتالی چه کاری انجام می‌دهد؟

بازاریاب‌های دیجیتالی مسئول گسترش آگاهی از برند و ایجاد مشتریان راغب از طریق تمام کانال‌های دیجیتالی هستند – چه بصورت رایگان و چه پولی. این کانال‌ها عبارتند از رسانه‌های اجتماعی، وب‌سایت شرکت، رتبه‌بندی‌های موتور جستجو، ایمیل، تبلیغات نمایشی و وبلاگ شرکت.

بازاریاب دیجیتالی معمولأ بر یک شاخص عملکرد کلیدی متفاوت (KPI) برای هر کانال تمرکز دارد، بنابراین می‌تواند عملکرد شرکت را در هریک از آن‌ها به درستی اندازه‌گیری کند. یک بازاریاب دیجیتالی که مسئول SEO است «ترافیک واقعی» وب‌سایت را اندازه‌گیری می‌کند – ترافیک ناشی از بازدیدکنندگان وب‌سایت که یک صفحه از وب‌سایت تجاری را از طریق جستجوی گوگل پیدا کرده‌اند.

دیجیتال مارکتینگ امروزه در نقش‌های مختلف بازاریابی انجام می‌شود. در شرکت‌های کوچک یک فرد متخصص ممکن است تاکتیک‌های دیجیتال مارکتینگ زیادی داشته باشد. در شرکت‌های بزرگتر این تاکتیک‌ها دارای متخصصان متعددی هستند که هریک فقط بر یک یا دو کانال دیجیتالی برند تمرکز دارد.

در اینجا مثال‌هایی از این متخصصان مشاهده می‌کنید:

مدیر SEO

KPIهای اصلی: ترافیک واقعی

به طور خلاصه، مدیران SEO کسب‌وکار را در گوگل رتبه‌بندی می‌کنند. این افراد با استفاده از رویکردهای مختلفی برای بهینه‌سازی موتور جستجو می‌توانند مستقیمأ با سازندگان محتوا کار کنند تا مطمئن شوند محتوایی که تولید می‌کنند عملکرد خوبی در گوگل دارد – حتی اگر شرکت این محتوا را در رسانه اجتماعی نیز پست کند.

متخصص بازاریابی محتوا

KPIهای اصلی: زمان صرف شده در صفحه، ترافیک کلی وبلاگ، مشترکین کانال یوتیوب

متخصصان بازاریابی محتوا درواقع سازندگان محتوای دیجیتالی هستند. آن‌ها معمولأ تقویم وبلاگ‌نویسی شرکت را ردیابی می‌کنند و یک استراتژی جدید را ارائه می‌دهند که شامل ویدیو نیز هست. این افراد حرفه‌ای اغلب با کسانی در بخش‌های دیگر کار می‌کنند تا تضمین کنند که محصولات و کمپین‌های کسب‌وکارشان تحت پشتیبانیِ محتوای تبلیغاتی در تمام کانال‌های دیجیتالی قرار دارد.

مدیر شبکه اجتماعی

KPIهای اصلی: فالوها، ایمپرشن‌ها و اشتراک‌ها

نقش یک مدیر رسانه اجتماعی از نامش پیدا است اما شبکه‌های اجتماعی که آن‌ها برای یک شرکت مدیریت می‌کنند به صنعت مورد نظر بستگی دارد. به طور کلی مدیران رسانه اجتماعی یک زمان‌بندی جهت تولید محتوا و ارسال پستِ محتوای نوشتاری و دیداری شرکت تعیین می‌کنند. این کارمندان همچنین باید با متخصصان بازاریابی محتوا همکاری کنند تا یک استراتژی برای پستِ محتوا در شبکه‌های اجتماعی توسعه دهند.

توجه: در هر KPI در بالا، «ایمپرشن» به تعداد دفعاتِ ظاهر شدن پست‌های یک کسب‌وکار در newsfeed یک کاربر اشاره دارد.

آیا دیجیتال مارکتینگ برای تمام کسب‌وکارها عملی است؟

دیجیتال مارکتینگ می‌تواند برای هر کسب‌وکاری در هر صنعتی قابل اجرا باشد. صرف نظر از چیزی که شرکتتان می‌فروشد، دیجیتال مارکتینگ هنوز در شناسایی نیازهای مخاطبان و ایجاد محتوای آنلاین باارزش درگیر است. هرچند تمام کسب‌وکارها نباید یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ را به یک شکل اجرا کنند.

دیجیتال مارکتینگ B2B

اگر شرکتتان یک شرکت کسب‌وکار با کسب‌وکار (B2B) است، تلاش‌های دیجیتال مارکتینگ شما باید حول محور تولید مشتریان راغب آنلاین بچرخد و هدف نهایی‌تان باید این باشد که کسی با فروشنده‌تان جهت خرید صحبت کند. برای این منظور نقش استراتژی بازاریابی شما جذب و تبدیل بیشترین تعداد مشتریان راغب نزد فروشندگان از طریق وب‌سایت و کانال‌های دیجیتالی پشتیبان است. در خارج از وب‌سایت احتمالأ سعی می‌کنید بر کانال‌های کسب‌وکار محور مثل LinkedIn تمرکز کنید زیرا مخاطبان شما در آنجا بصورت آنلاین وقت می‌گذرانند.

دیجیتال مارکتینگ B2C

اگر شرکتتان یک شرکت کسب‌وکار با مصرف‌کننده (B2C) (فروشنده با مصرف‌کننده) است، با توجه به نقطه قیمت محصولاتتان، این احتمال وجود دارد که هدف تلاش‌های دیجیتال مارکتینگ جذب مخاطبان به وب‌سایت و تبدیل آن‌ها به مشتریان حتی بدون نیاز به صحبت با یک فروشنده باشد.

به همین دلیل ممکن است تمایل زیادی به تمرکز بر «مشتریان راغب» نداشته باشید و بیشتر بخواهید بر ایجاد یک مسیر سریع برای خرید از لحظه ورود شخص به وب‌سایت تا لحظه خرید او تمرکز کنید. این امر اغلب به این معنی است که ویژگی‌های محصول در محتوای شما در قیف بازاریابی بیشتر از کسب‌وکار B2B بالا می‌آیند و ممکن است مجبور شوید از فراخوان‌های عمل (CTAs) قوی‌تری استفاده کنید.

برای شرکت‌های B2C، کانال‌هایی مثل اینستاگرام و پینترست اغلب ارزشمندتر از پلتفرم‌های کسب‌وکار محوری مثل LinkedIn هستند.

نتیجه‌گیری

از صحبت‌های فوق می‌توان دریافت که عموما بستر یک دیجیتال مارکیتنگ موفق، یک وب‌سایت مناسب است. اگر می‌خواهید وب‌سایت مناسبی داشته باشید که باعث رونق کسب‌وکارتان شود می‌توانید طراحی سایت خودتان را به آوین نت بسپارید. شرکت آوین نت با نزدیک به دو دهه سابقه حرفه‌ای در زمینه خدمات میزبانی و طراحی وب و بهره‌گیری از کارشناسان مجرب در امر طراحی وب‌سایت، می‌تواند وب‌سایت مورد نیاز کسب‌و‌کار شما را با استفاده از بروزترین فناوری‌های دنیای وب به گونه‌ای که کاملاً پاسخگوی نیاز شما باشد و بر اساس استانداردهای سئو طراحی کند و با افزایش بازدید سایت موجب رونق کسب و کار ها در فضای مجازی شود.

مشاوره رایگان 24 ساعته