logo

درباره آوین نت

شرکت آوین نت در سال 1387 با تمرکز بر تولید محصولات نرم افزاری تحت وب، طراحی و پیاده سازی وب‌ سایت (طراحی سایت)، میزبانی وب، بهینه سازی سایت، پشتیبانی سایت، خدمات مرتبط در حوزه ی وب تاسیس شد.
info@avinnet.com
031-33391377
اصفهان - خیابان باهنر

روبروی کوچه 27 - اسپادانا سامان

واحد فروش : 09362349036

واحد پشتیبانی : 33391378-031

info@avinnet.com

support@avinnet.com

 

افزایش سرعت ایندکس مطالب : ۱۳ روش کاربردی

افزایش سرعت ایندکس مطالب : ۱۳ روش کاربردی

5/5 - (1 امتیاز)

اگر به دنبال ترافیک ارگانیک بیشتری در فضای وب هستید، پس قطعا باید به دنبال راهکارهایی به منظور افزایش سرعت ایندکس مطالب در گوگل باشید. در میان انواع روشهایی که برای بهبود رتبه سایت در صفحه نتایج اول گوگل وجود دارد، افزایش ترافیک ارگانیک سایت، تاثیر به سزایی دارد. در ادامه این مطلب همراه ما باشید، تا با روشهای افزایش سرعت ایندکس سایت آشنا شوید.

همانطور که گفته شد، روشهای مختلفی برای افزایش ترافیک سایت وجود دارد، که اغلب آنها با هزینه اضافی برای کسب و کار اینترنتی شما همراه هستند. به عنوان مثال تبلیغ در گوگل، خرید بازدید و … .به همین خاطر مهم است به جای آنکه چشم انتظار خزنده های گوگل برای ایندکس سایت باشید یا بودجه اضافی برای تبلیغات در گوگل یا غیره کنار بگذارید، به فکر استفاده از روشهای ساده اما کاربردی برای افزایش سرعت ایندکس مطالب در گوگل باشید.

مدت زمان ایندکس سایت در گوگل چقدر است؟

برای اینکه صفحات شما توسط گوگل ایندکس شوند، قبل از هرچیز باید توسط رباتها و خزنده های گوگل بررسی شوند. اینکه چه مدت زمان میبرد تا وب سایت شما به طور کامل توسط رباتهای گوگل پایش شود، به بودجه خزش شما بستگی دارد؛ در واقع میزان توجه گوگل به سایت شما. بعد از اینکه گوگل صفحات سایت شما را بررسی کرد، وارد مرحله بعد یعنی ایندکس صفحات میشوید. عوامل زیادی در سرعت ایندکس سایت تاثیر دارند که مهمترین آنها عبارت هستند از:

  • اعتماد و ارتباط کاربران به شما
  • کیفیت محتوا
  • اندازه سایت

به عنوان یک قاعده کلی، مدت زمان تخمین زده شده برای ایندکس تمامی صفحات یک سایت، به صورت زیر است:

  • ۳-۴ هفته برای وب سایت های کمتر از ۵۰۰ صفحه.
  • ۲-۳ ماه برای وب سایت های دارای ۵۰۰ تا ۲۵۰۰۰ صفحه.
  • ۴–۱۲ ماه برای وب سایت هایی با بیش از ۲۵۰۰۰ صفحه.

اهمیت افزایش سرعت ایندکس سایت

قبل از آنکه به معرفی روشهای مختلف افزایش سرعت ایندکس بپردازیم، بهتر است نگاهی کوتاه به اهمیت این مسئله داشته باشیم. همانطور که در پیش از این هم بیان شد، شما برای افزایش ترافیک ارگانیک سایت، نیاز دارید که در صفحه نتایج گوگل قرار بگیرید. مسلما اگر شانس دست یابی به جایگاه های اول، دوم و سوم را داشته باشید، قطعا سهم زیادی از کلیک های روزانه را به خود اختصاص میدهید.

برای قرارگیری در صفحه نتایج گوگل یا هر موتور جستجوی دیگر، ابتدا باید سایت شما توسط خزنده ها که مسئولیت بررسی و رتبه بندی محتوای سایت شما را به عهده دارند، بررسی شود. اما نکته مهم این است که خزنده ها معمولا زمانی به یک سایت سر میزنند، که در یکی از صفحات سایت تغییر کرده و یا یک صفحه جدید ایجاد شده باشد. بنابراین اگر خزنده ها به صورت مکرر به سایت شما سر بزنند، شانس شما برای آنکه جدیدترین صفحه را در کوتاه ترین زمان ممکن در اختیار مخاطب قرار دهید، بیشتر میشود.

اما مسئله مهم این است که چگونه میتوان از خزنده ها خواست که به صورت مکرر به سایت سر زده و صفحات شما را در فهرست نتایج خود قرار دهند؟ در حالت کلی، هر یک از موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ و یاهو الگوریتمهای منحصر به خود را برای رتبه بندی سایت دارند. اما عملکرد کلی آنها مشابه به هم است.

به همین خاطر روشهایی که در ادامه به منظور افزایش سرعت ایندکس سایت گفته میشوند، در افزایش ترافیک ارگانیک سایت شما در تمامی موتورهای جستجو، موثر خواهند بود.

برای آنکه متوجه تعداد دفعاتی که گوگل به وب سایت شما سر زده و صفحات آن را ایندکس میکند، بشوید؛ باید وارد سرچ کنسول شده و از منوی سمت چپ، وارد بخش Legacy tools and reports را انتخاب کنید. سپس روی Crawl Stats کلیک کنید تا نموداری مشابه با تصویر زیر برایتان نمایش داده شود:

افزایش سرعت ایندکس مطالب در گوگل -ثبت نقشه سایت در گوگل کنسول

نمودار اول (نمودار آبی رنگ)، نشان دهنده تعداد دفعاتی است که گوگل به وب سایت شما سر زده است. هرچه که این نمودار روند صعودی تری داشته باشد، به این معناست که گوگل تقریبا هر روز به سایت شما سر میزند. (البته همانطور که در مطلب ارور ۵۰۳ در وردپرس گفته شد، گاهی اوقات کمبود منابع سرور باعث ایجاد خطای service unavailable میشود. یکی از مسائلی که در منابع سرور تاثیرگذار است، سرعت ایندکس سایت توسط موتورهای جستجو است. در صورتی که این سرعت بیش از اندازه زیاد باشد، احتمال ایجاد این خطا وجود دارد. البته جای نگرانی نیست، چرا که در این شرایط امکان تغییر سرعت ایندکس گوگل وجود دارد!)

روش های افزایش سرعت ایندکس مطالب در گوگل

اولین کاری که قبل از استفاده از هر یک از روشهای گفته شده باید انجام دهید این است که بررسی کنید آیا سایت شما توسط گوگل ایندکس شده است یا نه. انجام این کار برای وب سایت هایی که به تازگی فعالیت خود را در فضای آنلاین آغاز کرده اند، ضروری است. ساده ترین کاری که برای اطلاع از این مسئله میتوانید انجام دهید این است که سایت خود را در گوگل در غالب ” site:yourdomain.com” سرچ کنید. (به جای yourdomain.com باید آدرس سایت خود را قرار دهید.) در صورتی که گوگل از قبل سایت شما را شناسایی و رتبه بندی کرده باشد، با تصویری مشابه با تصویر زیر رو به رو میشوید:

ایندکس شدن سایت توسط گوگل - ایندک سایت

در غیر این صورت صفحه ای مشابه با تصویر زیر برایتان نمایش داده میشود:

ایندکس نشدن سایت توسط گوگل

تدوین استراتژی بازاریابی محتوا

به احتمال زیاد، تا کنون این جمله را به وفور دیده و شنیده اید که “محتوا پادشاه است.”. این جمله معروف از بیل گیتس، تا کنون به رشد بسیاری از کسب و کارها کمک کرده است. چرا که در دنیای بازاریابی آنلاین، به منظور برقراری ارتباط موثر با مخاطب و در نهایت افزایش فروش ، به محتوا نیاز است. اما مهم است بدانید که هر محتوایی شما را به هدف نرسانده و به جای آنکه نقش پادشاه را بازی کند، بیشتر مشابه با یک سرباز شکست خورده برایتان خواهد بود!

به همین خاطر اولین موردی که برای افزایش سرعت ایندکس مطالب در گوگل باید به آن توجه داشته باشید، تدوین استراتژی بازاریابی محتوا است. جالب است بدانید که در آخرین آپدیتی که گوگل از هسته خود منتشر شد، سایت هایی بهبود رتبه چشمگیری داشتند که تنها روی یک موضوع خاص تمرکز داشتند. به همین خاطر، بدون استراتژی که به صورت هدفمند تنها روی یک موضوع تمرکز نکرده باشد، نمیتوان به جایگاه مطلوب در صفحه نتایج گوگل رسید.

بر اساس آمار جالبی که توسط یکی از بهترین سایت های فعال در حوزه سئو، HubSpot منتشر شده است، در صورتی که استراتژی محتوا درست و بر اساس اصول بازاریابی تدوین شده باشد؛ نرخ بازگشت سرمایه تا ۱۳ برابر افزایش می یابد. مطالعات دیگری نشان میدهد، وب سایت هایی که بیش از ۱۶ پست در ماه منتشر میکنند ، ۴٫۵ برابر بیشتر نسبت به رقبایی با حداکثر ۴ پست در ماه، ترافیک ارگانیک دارند.

یکی از مهمترین نکاتی که هنگام تدوین استراتژی محتوا باید به آن توجه داشته باشید، انتشار پست مهمان در سایت های دیگر به همراه لینک هایی از سایت خودتان است. سایت های ایرانی و خارجی زیادی در زمینه انتشار پست مهمان رایگان فعالیت میکنند که وجه مشترک تمامی آنها، انتشار مطلبی با کیفیت بالا است. به گونه ای که یک بازی دو سر سود، هم برای سایت مهمان و هم برای سایت شما باشد.

نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که با تدوین یک استراتژی مناسب، دیگر نیازی به تهیه مطالب بی هدف نیست، بلکه به معنای انتخاب محدود اما درست، برای رسیدن به جایگاه مطلوب در صفحه اول نتایج گوگل است. طراحی وب سایت اصفهان

تولید محتوا برای سایت (وبلاگ نویسی)

برای هر سایتی که به ترافیک ارگانیک نیاز دارید، داشتن یک وبلاگ الزامی است! در میان انواع صفحات سایت، سرعت ایندکس صفحات وبلاگ، بیشتر از صفحات لندینگ است. در نتیجه بخش اعظمی از ترافیک ارگانیک سایت، از طریق وبلاگ ایجاد میشود. تولید محتوا به صورت منظم و هدفمند برای وب سایت ها، خصوصا سایت های فروشگاهی کار سختی نیست.

زمانی که یک محصول جدید به سایت اضافه میکنید، میتوانید با انتشار یک پست در مورد نقد و بررسی محصول در وبلاگ، سرعت ایندکس صفحه مربوط به محصول را افزایش دهید. علاوه بر این، میتوانید از سوالاتی که افراد در خصوص خدمات یا محصولات از شما دارند، یک محتوای کاربردی تهیه کرده و در سایت و شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

لینک سازی داخلی برای افزایش سرعت ایندکس سایت

لینک سازی داخلی برای هر محتوا، یکی دیگر از راه های افزایش سرعت ایندکس مطالب در گوگل و البته بهبود تجربه کاربری است. البته لازم به ذکر است که ساختار سایت (طبقه بندی صفحات) و لینکها، نقش مهمی در سئوی سایت ایفا میکنند. برای قرار دادن لینک داخلی در محتوا، روشهای مختلفی وجود دارد. گاه میتوان مطالعه یک مطلب را به صورت “بیشتر بخوانید” و یا لینک عبارتی مرتبط به آن، به کاربر پیشنهاد داد. قرار دادن لینک های داخلی در یک محتوا، باعث میشود که گوگل هنگام ایندکس صفحه فعلی، به صفحات قبلی مجددا سر زده و آنها بررسی کند.

فراموش نکنید که هدف از سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو، بهبود تجربه کاربری است. هدف اصلی گوگل پاسخ به نیاز مخاطب است. بنابراین استفاده بیش از اندازه از پارامترهای تاثیرگذار نه تنها کمکی به شما نمیکند، بلکه با توجه به بهبود چشمگیر الگوریتم های گوگل، با نتیجه منفی همراه خواهد بود. بنابراین بیش از اندازه از لینک های داخلی، خصوصا مواردی که غیر مرتبط با مطلب اصلی هستند، خودداری کنید.

اشتراک گذاری محتوا در شبکه های اجتماعی

اشتراک گذاری محتوا در شبکه های اجتماعی مرتبط با کسب و کار شما، نه تنها منجر به افزایش سرعت ایندکس سایت بلکه بهبود شرایط سئو سایت و موارد دیگر از قبیل دیده شدن توسط دیگران میشود. زمانی که شما محتوایی که در وب سایت خود منتشر کرده اید، در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارید، هم در حال استفاده از بک لینک قوی سوشال هستید و هم در حال جمع کردین مخاطبین جدید.

نظرات متنوعی در خصوص تاثیر لینک شبکه های اجتماعی در بهبود رتبه بندی سئو سایت وجود دارد. گوگل هیچ وقت از سوشال مدیا به عنوان یک پارامتر تاثیرگذار در سئو در نظر نگرفته است و مستقیما هیچ نظری در خصوص آن اعلام نکرده است. اما بسیاری از افراد لینک های حاصل از به اشتراک گذاری محتوا در شبکه های اجتماعی را به عنوان یک سیگنال در نظر میگرند. سیگنالی که غیر مستقیم در بهبود رتبه سایت، تاثیرگذار است.

ساخت نقشه سایت یا sitemap

اگر مدیریت یک سایت را به عهده دارید، احتمالا تا کنون اسم sitemap هم به گوشتان خورده است. sitemap به فایلی گفته میشود که در آن فهرستی از صفحات سایت شما قرار دارد. هدف از این فایل کمک به گوگل به منظور پیدا کردن صفحاتی است که یا به تازگی ایجاد شده اند و یا به روز شده اند. گرچه مشابه با شبکه های اجتماعی، نقشه سایت هم مستقیما در رتبه بندی تاثیر ندارد، اما کمک زیادی به خزنده های گوگل جهت ایندکس با سرعت بیشتر میکند. افزونه های زیادی برای ساخت نقشه سایت و تنظیماتی همچون دفعات آپدیت آن وجود دارد. میتوانید هریک از آنها را به با ورژن وردپرس سازگاری دارند را دانلود و نصب کنید. به طور قطع سرعت ایندکس سایت افزایش نمی یابد، اما قطعا بدون تاثیر مثبت هم نخواهد بود.

نقشه سایت باعث میشود که محتوای شما سریعتر توسط خزنده های گوگل بررسی و ایندکس شده و در نتیجه در جایگاه بهتری از صفحه نتایج گوگل قرار گیرد.

ثبت نقشه سایت در گوگل کنسول

همانطور که در بخش قبل گفته شد، هدف از ایجاد نقشه سایت، مطلع کردن گوگل از به روز رسانی هایی است که در سایت انجام شده است. برای انجام این کار باید حتما نقشه سایت را در گوگل سرچ کنسول ثبت کرده و اطمینان حاصل کنید که به روز است.

اگر تا کنون نقشه سایت را در کنسول ثبت نکرده اید، باید وارد حساب کاربری گوگل سرچ کنسول خود شوید. سپس از طریق منوی سمت چپ، وارد بخش sitemaps شوید. در صفحه ای که نمایش داده میشود، آدرس نقشه سایت را وارد کنید. اگر از افزونه وردپرس برای ساخت این نقشه استفاده کرده اید، میتوانید از طریق تنظیمات افزونه، به این آدرس دست پیدا کنید. (این آدرس معمولا ساختاری به شکل yourdomain.com/sitemap.xml دارد.)

آشنایی با مفهوم سرچ کنسول دارای اهمیت بالایی است که برای کسب اطلاعات دقیق از آن می‌توانید به مقاله سرچ کنسول چیست؟ مراجعه کنید

استفاده از فایل robots.txt

فایل robots.txt به فایل راهنمایی گفته میشود که به رباتهای گوگل میگوید کدام یک از صفحات سایت باید بررسی و ایندکس شود و کدام یک از صفحات سایت نباید مورد بررسی خزنده ها قرار گیرد. دلیل این مسئله هم این است که بسیاری از صفحات سایت، نباید به عنوان یک نتیجه جداگانه، در صفحه نتایج گوگل، نمایش داده شوند. بنابراین اولین کاری که گوگل هنگام سر زدن به سایت شما انجام میدهد این است که وجود یا عدم وجود فایل robots.txt را بررسی کند. در صورتی که این فایل وجود نداشته باشد، گوگل به صورت پیش فرض تصور میکند که تمامی صفحات سایت باید ایندکس شده و رتبه بگیرند.

پس اولین کاری که به عنوان صاحب یا مدیر سایت باید انجام دهید، این است که از طریق cpanel بررسی کنید که این فایل وجود دارد یا نه. در صورت عدم وجود robots.txt، میتوانید از طریق بزار Notepad یک فایل با همین ایجاد کرده و در هاست خود آپلود کنید.(به خاطر داشته باشید که از ابزارهایی مانند word نمیتوان استفاده کرد.) در این فایل یک سری از دستورات با Disallow و مابقی با Allow شروع میشوند. دستورات دارای Allow، به این معنا هستند که صفحه توسط گوگل ایندکس شود. در مقابل دستوراتی که با Disallow شروع میشوند، نباید توسط گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری ایندکس شوند.

برای تغییر فایل robots.txt باید دانش کافی در مورد سئو و گوگل داشته باشید. چرا که اگر اشتباه کنید به جای آنکه شاهد افزایش سرعت ایندکس مطالب در گوگل باشید، این احتمال وجود دارد که سایت خود را از دید کلیه موتورهای جستجو محو کنید! و این مشکل احتمالا آخرین چیزی است که هنگام رقابت در فضای آنلاین به آن نیاز دارید!

ثبت سایت در سایر موتورهای جستجو

همانطور که حتما میدانید به غیر از گوگل، بینگ و یاهو موتورهای جستجوی دیگری هم وجود دارد. برخی معتقدند که ثبت سایت در سایر موتورهای جستجو برای سئو مضر است و به همین خاطر معمولا در جایی صحبت از این روش برای افزایش سرعت ایندکس سایت نمیشود. وب سایت های زیادی وجود دارد که فهرستی از موتورهای جستجو به منظور ثبت سایت به شما پیشنهاد میکنند. اما پیشنهاد ما هم عدم استفاده از آنهاست. خصوصا اگر لینک اسپم یا ضعیفی باشند، چرا که قطعا برای سئو سایت مضر خواهد بود.

انتشار محتوا در سایت های پذیرنده پست مهمان

همانطور که در بخش اول، تدوین استراتژی محتوا، بیان شد؛ بهتر است که چند محتوای با کیفیت در سایت هایی معتبری که پست مهمان می پذیرند، منتشر کنید. انتشار محتوا در سایت هایی مانند medium، reddit، ویرگول و … هم به عنوان بک لینک برای سایت شما در نظر گرفته شده و هم افراد جدیدی را با سایت شما آشنا میکند. برخی دیگر از سایت های فعال در این زمینه عبارت هستند از:

به اشتراک گذاری لینک سایت

همانطور که پیش از این هم گفته شد، اشتراک گذاری لینک سایت در سایر پلتفرمها مانند شبکه های اجتماعی، گرچه معمولا از نوع nofollow هستند؛ اما به عنوان سوشال سیگنال برای موتورهای جستجو در نظر گرفته میشوند. چند ایده برای به اشتراک گذاری لینک سایت در شبکه های اجتماعی عبارت هستند از:

  1. از وب سایت خود، عکس گرفته و به همراه لینک در Pinterest به اشتراک بگذارید.
  2. از سایت خود فیلم گرفته و نکات مهم در مورد آن را برجسته کرده و در فضایی مانند youtube به اشتراک بگذارید.

به خاطر داشته باشید که قرار  دادن تنها یک لینک در بخش توضیحات هریک از شبکه های اجتماعی، کمک زیادی به شما نمیکند. بهتر است که به همراه توضیحات مفیدی در خصوص لینک، آن را در اختیار مخاطبین قرار دهید. در این صورت میتوانید آنها را قانع کنید که به سایت شما سر زده و زمانی را به گشتن در آن اختصاص دهند.

 

استفاده از RSS

RSS یکی از بهترین امکانات فضای آنلاین است که از طریق آن، برقراری ارتباط با سایت های مورد علاقه مان، بسیار ساده است. در صورتی که RSS برای یک وب سایت فعال باشد، بدون آنکه نیازی به سر زدن مداوم به سایت باشد، میتوان از جدیدترین مطالبی که در آن منتشر شده است، مطلع شد. استفاده از این قابلیت نه تنها موجب افزایش سرعت ایندکس سایت بلکه منجر به بهبود تجربه کاربری هم میشود. چرا ک برخلاف روش ثبت نام در خبرنامه، مخاطب هیچگونه اطلاعاتی از خود در اختیار شما قرار نداده و این حالت برایش خوشایندتر است. چرا که بسیاری از ما به دریافت ایمیل های متعدد و بعضا نامربوط علاقه ای نداریم!

برای راه اندازی RSS سایت خود، از feedburner استفاده کنید. گوگل صاحب این ابزار است. بنابراین به محض آنکه مطلبی در سایت شما منتشر شود، گوگل متوجه موضوع جدیدی خواهد شد که باید ایندکس شود!

رفع خطای ایندکس سایت

بررسی مداوم گوگل سرچ کنسول، یکی از مهمترین وظایف سئوکار است. یکی از اصلی ترین بخشهایی که حداقل ماهی یک بار باید بررسی شود، بخش مربوط به خزنده های گوگل است. پیش از این هم گفته شد که با مراجعه به این بخش میتوان متوجه نرخ ایندکس شدن سایت توسط خزنده های گوگل شد. با بررسی این گزینه، متوجه خطاهایی که هنگام ایندکس شدن سایت، خزنده ها با آن رو به رو شده اند، خواهید شد. آنها را بررسی کرده و هرچه سریعتر رفع کنید.

به روز رسانی محتواهای قدیمی

اطلاعات هر روز در حال به روز شدن هستند و بنابراین مطالبی که چند ماه پیش در خصوص یک موضوع به خصوص منتشر کرده اید، به احتمال زیاد نیاز به تغییر دارند. این تغییر میتوان شامل برداشتن بخشی از محتوا و یا اضافه کردن مطلب جدیدی به آن باشد. به روز رسانی محتوا میتواند در غالب یک متن، عکس، اینفوگرافیک و یا ویدئو به محتوای قدیمی اضافه شود.

نتیجه گیری

در این مطلب به روشهای مختلفی در خصوص افزایش سرعت ایندکس مطالب در گوگل اشاره کردیم. احتمالا استفاده از تمامی روشها خصوصا در مواردی که نحوه استفاده درست از آنها را نمیدانید، ممکن نباشد. اما انتخاب چند مورد و رعایت آنها در دراز مدت، قطعا شانس شما را در بهبود سرعت ایندکس سایت، بیشتر میکند.

مشاوره رایگان 24 ساعته