logo

درباره آوین نت

شرکت آوین نت در سال 1387 با تمرکز بر تولید محصولات نرم افزاری تحت وب، طراحی و پیاده سازی وب‌ سایت (طراحی سایت)، میزبانی وب، بهینه سازی سایت، پشتیبانی سایت، خدمات مرتبط در حوزه ی وب تاسیس شد.
info@avinnet.com
031-33391377
اصفهان - خیابان باهنر

روبروی کوچه 27 - اسپادانا سامان

واحد فروش : 09362349036

واحد پشتیبانی : 33391378-031

info@avinnet.com

support@avinnet.com

 

بهترین CMS های سال ۲۰۱۹ برای راه اندازی وب سایت

بهترین CMS های سال ۲۰۱۹ برای راه اندازی وب سایت

5/5 - (12 امتیاز)

در سال ۲۰۱۹ راه اندازی یک وب سایت نسبت به قبل بسیار آسان تر شده است. امروزه تعداد زیادی پلتفرم وجود دارد و بسیاری از آنان نیز این امکان را فراهم می آورند که هر نوع وب سایتی را با استفاده از آنها راه اندازی نمایید. اما با وجود CMS های متفاوت، انتخاب بهترین سیستم مدیریت محتوا، خود یک چالش بزرگ می باشد. در این مقاله تلاش شده است تا فاکتور های انتخاب CMS مناسب شرح داده شود. از جمله موارد بررسی شده در مقاله پیش رو CMS های زیر هستند:

  • ۱٫ WordPress
  • ۲٫ Joomla!
  • ۳٫ Drupal
  • ۴٫ Typo3
  • ۵٫ Serendipity
  • ۶٫ Dotclear
  • ۷٫ ImpressPages
  • ۸٫ Chamilo

سیستم مدیریت محتوا چیست ؟

تصویر(۱)

سیستم مدیریت محتوا (CMS) یک برنامه کاربردی است که به شما این امکان را می دهد تا محتوا را بر روی وب به روشی بصری منتشر و مدیریت کنید. به عنوان مثال ، تصور کنید که شما یک ویرایشگر متن دارید (مانند دفترچه یادداشت یا TextEdit  ) که این امکان را می دهد تا مقالات را مستقیماً در وب سایتی که خود دارید منتشر نمایید.

البته مثال فوق، مثالی ساده بود. امروزه گزینه های CMS به شما کمک می کنند کارهای بیشتری انجام دهید. آنها به شما این امکان را می دهند تا محتوای خود را فهرست بندی کنید ، تغییراتی در آن ایجاد کنید یا با استفاده از ویرایشگرهای تصویری قالب بندی نمایید. در سال ۲۰۱۹ ابزارک ها و افزونه های بسیاری برای سیستم های مدیریت محتوا تعبیه شده که کار کردن با آن را برای افرادی که دانش برنامه نویسی و کامپیوتری ندارند، تسهیل نموده است.

آنچه می توانید با استفاده از یک بستر CMS ایجاد کنید.

بسیاری از مردم فکر می کنند CMS ها فقط برای وبلاگ نویسی هستند. درست است که برخی از بهترین CMS ها در ابتدا با توجه به وبلاگ نویسی ساخته شده اند. با این حال ، بسیاری از آنها تا جایی تکامل یافته اند که اکنون بسیار قدرتمند می باشند. به عنوان مثال وردپرس حدود ۳۰ درصد از کل وب سایت های سطح اینترنت را تشکیل می دهد.

واقعیت این است که CMS ها انعطاف پذیری بالایی دارند که می توانید تقریباً برای هر نوع پروژه مورد نظر از آنها استفاده کنید. می توانید از آنها برای ایجاد وبلاگ های ساده ، وب سایت های آموزشی، سایت های خبری و موارد دیگر استفاده نمایید. با استفاده از ابزارهای صحیح ، می توانید از طریق CMS ، فروشگاه های آنلاین ، انجمن و پروژه های قوی تری را ایجاد نمایید.

یک CMS خوب شامل چه ویژگی هایی می باشد؟

پنج ویژگی که در ادامه عنوان می شود؛ حداقل و ضروری ترین مواردی است که تمام CMS ها می بایست  آنها را دارا باشند.

۱- انتشار مطالب در آن آسان باشد. هر CMS با کیفیت شامل یک ویرایشگر قدرتمند و گزینه های زیادی است تا محتوای شما را از نظر ظاهری ارتقا ببخشد.

۲- جهت طبقه بندی محتوا گزینه های مناسب داشته باشد. CMS شما باید قادر به برچسب گذاری، دسته بندی و ساماندهی مطالب باشد.

۳- قابلیت ویرایش صفحه داشته باشد. در CMS انتخابی کاربر باید توانایی ایجاد صفحات مختلف و ویرایش آن ها را داشته باشد.

۴- قابلیت شخصی سازی داشته باشند. شما باید بتوانید تا ویژگی های مد نظر خود را در سیستم مدیریت محتوای خود به راحتی اضافه نمایید و برای پیشرفت سایت از آن استفاده کنید.

۵-جامعه آماری بالایی داشته باشد. هر اندازه که جامعه آماری یک سیستم مدیریت محتوا بزرگ تر باشد به این معنا خواهد بود که از لحاظ امنیت، مقبولیت و بروز رسانی ها قوی تر عمل نموده است.

معرفی هشت CMS برتر در سال ۲۰۱۹

CMS های متفاوتی هم اکنون توسط کاربران در دنیای وب استفاده می شوند اما ۸ مورد که بیشترین امتیاز را دریافت نموده اند در زیر شرح داده می شود. آنچه که در تمام CMS های عنوان شده ، مشترک می باشد این مورد است که تمام آنها منبع باز و در دسترس هستند و با یک کلیک ساده امکان نصب آن بر روی هاست وجود دارد.

۱- WORDPRESS

تصویر(۲)

قطعا تا کنون نام وردپرس را شنیده اید. این CMS تا به امروز بین رقبا، بیشترین آمار نصب را به خود اختصاص داده است. بسیاری از افراد وردپرس را برای وبلاگ نویسی در نظر میگیرند اما استفاده از این سیستم مدیریت محتوا و افزونه های آن می تواند نقطه پرتاب وب سایت شما باشد. این CMS انجمن تخصصی بزرگی دارد که امکان به اشتراک گذاری تجربه کاربران در آن مشاهده می شود.

ویژگی های خاص:

· ویژگی های منحصر به فرد ویرایش متن و تصویر

· امکان دسته بندی و برچسب گذاری

· امکان تنظیم افزونه های بسیار، جهت موارد شخصی سازی

· مقبولیت عام و جامعه آماری بالا

تنها نکته منفی که در خصوص وردپرس می توان عنوان نمود این مورد است که گاها جهت تطابق افزونه ها با یکدیگر لازم است تا موارد مختلفی را تست و بررسی کنید.

۲- JOOMLA

تصویر(۳)

وقتی افراد درباره بهترین نرم افزار CMS بحث می کنند ، جوملا یکی از نام هایی است که بیشتر اوقات در کنار وردپرس ظاهر می شود. نظر عمومی این است که اگر چه جوملا ممکن است به اندازه وردپرس کاربر فعال نداشته باشد ، اما از بعضی جنبه ها می تواند انعطاف پذیرتر باشد.

به عنوان مثال ، اگر می خواهید بسیاری از “پست های سفارشی” را مدیریت کنید ، جوملا گزینه بسیار خوبی است. بدین معنی ، اگر می خواهید وب سایتی را اجرا کنید که به طور عمده مبتنی بر محتوای متن نیست ، ایده آل است. این پلتفرم همچنین در مورد مدیریت کاربر گزینه های بسیار بیشتری را ارائه می دهد. به عنوان مثال ، این یک گزینه خارق العاده برای سایت های مبتنی بر عضویت است.

علاوه بر این ، جوملا پشتیبانی چند زبانه را در اختیار دارد. این بدان معنی است که برای افزودن زبانهای بیشتر به سایت خود نیازی به استفاده از افزونه ها  ندارید. همچنین ، جوملا به شما این امکان را می دهد که برای انواع مختلف محتوا از چندین قالب به طور همزمان استفاده کنید.

ویژگی های خاص:

· پشتیبانی عالی برای انواع پست های سفارشی

· گزینه های پیشرفته و اختصاصی برای مدیریت کاربران

· پشتیبانی از چند زبان

· پشتیبانی از الگوی های منحصر به فرد در هر صفحه

جوملا قطعا یک انتخاب قدرتمند است اما هنوز نتوانسته است به اندازه وردپرس کاربر پسند باشد. از آنجا که امکان شخصی سازی برای افراد در این CMS محدود است لذا به نظر می رسد این مورد جز نکات منفی آن محسوب خواهد شد.

۳- DRUPAL

تصویر(۴)

دروپال نام CMS دیگری است که مورد توجه کاربران قرار گرفته است. این CMS نسبت به رقبای خود (جوملا و وردپرس) سهم کمتری در بازار دارد. در عمل ، دروپال در بسیاری از موارد، مشابه جوملا می درخشد. به عنوان مثال ، یک سیستم بسیار انعطاف پذیر برای برخورد با انواع پست های سفارشی ارائه می دهد. همچنین کنترل بالایی را در مورد کاربران و مجوزهای آنها به شما می دهد. جالب است توجه نمایید که در موارد دسته بندی، دروپال نسبت به سایر CMS ها موفق تر عمل کرده است.

ویژگی های خاص:

· سیستم مدیریت و ایجاد پست ها به صورت سفارشی

· تنظیمات پیشرفته مدیریت کاربران

· پشتیبانی از سایت های چند زبانه

· سیستم طبقه بندی دقیق

· امنیت بالا

تقریباً می توانید با استفاده از CMS های فوق که شامل WordPress ، Joomla و Drupal است ، هر نوع وب سایت مورد نظر خود را ایجاد کنید. با این حال ، دروپال به دلیل مقیاس پذیری و امنیت مشهور است که اغلب آن را به گزینه بهتری برای سایت های سازمانی و تجاری در نظر می گیرند.

۴- TYPO3

تصویر(۵)

از این پس در مورد CMS هایی صحبت می شود که کمتر شناخته شده اند اما آشنایی با آنها خالی از لطف نمی باشد. سیستم مدیریت محتوای Typo3، برای وب سایت های سطح سازمانی بیشتر استفاده می شود. به عنوان مثال ، اگر می خواهید از CMS برای ساخت یک اینترانت استفاده کنید ، Typo3 انتخاب عالی خواهد بود.

ویژگی های خاص:

·  انتخاب مناسب برای سایت های سازمانی

· پشتیبانی از وب سایت های چند زبانه

· اشتراک گذاری ساده داده و ابزار در وب سایت

در کل ، توصیه می شود در صورت نیاز به مدیریت چندین سایت که در زیر یک چتر قرار دارند ، از Typo3 استفاده کنید. با استفاده از این سیستم مدیریت محتوا ، می توانید الگوها ، برنامه ها و افزونه ها را بین کاربران خود به اشتراک بگذارید. این موردی است که اکثر سیستم های دیگر از آن پشتیبانی نمی کنند.

۵- SERENDIPITY

تصویر(۶)

بر خلاف CMS  قبلی، Serendipity یک CMS کاربر پسند است که برای وبلاگ های کوچک مناسب است. تجربه نشان داده است که CMS مورد بحث ، یکی از سبک ترین CMS هایی است که می توانید از آن استفاده کنید.  این پلتفرم به دلیل تنظیمات حافظه پویای داخلی ، عملکرد عالی برای اکثر وب سایت ها ارائه می دهد.

ویژگی های خاص:

· دسترسی به مجموعه بزرگی از پلاگین و افزونه ها برای کمک به شما در سفارشی کردن وب سایت

· مناسب برای وب سایت های عملکرد گرا

به طور کلی ، Serendipity گزینه مناسبی برای وب سایت های کوچک است. همچنین این امکان را فراهم می کند تا یک وبلاگ ساده و زیبا را پیاده سازی کنید. با این وجود ، اگر به پروژه های بلندپروازانه تر علاقه مند هستید ، قدرت کمی دارد. اگر به دنبال CMS هستید که به اندازه وردپرس یا جوملا نباشد ، آسان بوده و یادگیری آن بسیار سریع است.

۶- DOTCLEAR

تصویر(۷)

اگر به دنبال یک تجربه آسان وبلاگ نویسی هستید ، Dotclear یکی دیگر از گزینه های عالی است. در بین تمام CMS های مورد آزمایش ، تعداد کمی از آنها به راحتی Dotclear قابل استفاده هستند. با این وجود ، Dotclear دارای یک ویرایشگر قوی است که بسیار شبیه به آنچه وردپرس ارائه می دهد، عمل می نماید.

ویژگی های خاص:

· استفاده و راه اندازی آسان

· پشتیبانی از گرامر های Wiki ، HTML و TEXT

· تولید آسان فید RSS

اگر می خواهید یک تجربه ساده در وبلاگ نویسی داشته باشید ، این یکی از بهترین CMS ها است که می توانید انتخاب کنید. بعلاوه ، هر یک از گزینه های مورد نیاز برای راه اندازی یک پروژه موفق را شامل می شود.

۷- IMPRESSPAGES

تصویر(۸)

سیستم مدیریت محتوای ImpressPages نسبت به سایرین کمی شناخته تر شده می باشد. ویرایشگر آن تمیز است و دارای رابط کاربری مدرن است. این سیستم مدیریت محتوا امتیازات بالایی را برای طراحی در اختیار شما قرار می دهد. داشبورد آن مدرن به نظر می رسد ، کاربرد آن آسان است و گزینه های زیادی را برای شخصی سازی صفحات و عملکرد سایت شما ارائه می دهد. ایجاد وب سایت هایی با قابلیت های سفارشی سازی گاهی اوقات می تواند در این CMS مشکل تر باشد.

ویژگی های خاص:

·         رابط کاربری آسان و مدرن

·         ارائه ویرایشگر قوی

·         ایجاد آسان صفحات مختلف

·         دسترسی آسان به افزونه ها

تجربه نشان داده است که برای ساخت landing pages این CMS گزینه خوبی می باشد.

۸- CHAMILO

تصویر(۹)

CMS مذکور با انواع معرفی شده پیشین بسیار متفاوت است. در حقیقت ، چامیلو همان موردی است که سیستم مدیریت یادگیری (LMS) نامیده می شود. با Chamilo می توانید دوره های آنلاین ایجاد کنید. کلاسهای شما می توانند شامل متن ، عناصر چندرسانه ای و سوالات چند گزینه ای باشند و حتی می توانید تکالیف را تنظیم نمایید. مقایسه چامیلو با سایر CMS هایی که تاکنون مورد بررسی قرار داده شد، منطقی نیست زیرا چامیلو کاملاً منحصر به فرد عمل می کند. اگر که شما به یک CMS نیاز دارید تا بتواند چندین معلم را اداره کند ،چامیلو گزینه مناسبی است.

ویژگی های خاص:

·         یک بستر خاص برای دوره های آنلاین

·         امکان ارائه سیستم های یادگیری نظیر طراحی سوال و …

تنها نکته منفی چامیلو این است که این CMS زیاد فعال نیست. با این وجود ، در صورت نیاز به راهنمایی ، یک انجمن کاربر قوی برای آن به دو زبان اسپانیایی و انگلیسی وجود دارد.

نتیجه گیری:

انتخاب CMS مناسب به نوع فعالیت شما بستگی دارد. ولی به صورت کلی به دلیل سهولت استفاده و امکان شخصی سازی، وردپرس  پیشنهاد داده می شود.

مشاوره رایگان 24 ساعته