logo

درباره آوین نت

شرکت آوین نت در سال 1387 با تمرکز بر تولید محصولات نرم افزاری تحت وب، طراحی و پیاده سازی وب‌ سایت (طراحی سایت)، میزبانی وب، بهینه سازی سایت، پشتیبانی سایت، خدمات مرتبط در حوزه ی وب تاسیس شد.
info@avinnet.com
031-33391377
اصفهان - خیابان باهنر

روبروی کوچه 27 - اسپادانا سامان

واحد فروش : 09362349036

واحد پشتیبانی : 33391378-031

info@avinnet.com

support@avinnet.com

 

طراحی UI و UX

طراحی UI و UX

5/5 - (4 امتیاز)

طراحی UI و UX

طراحی رابط کاربری و بحث تجربه کاربری دو موضوع مهمی است که در طراحی سایت و حتی سئو سایت از اهمیت زیادی برخوردار است . در این مقاله قصد داریم به بررسی طراحی UI و UX بپردازیم.

هر روز که می‌گذرد توجه به UI و UX بیشتر می‌شود و اکثر افراد این دو کلمه را مشابه هم می‌دانند اما اینگونه نیست این دو واژه مکمل همدیگر هستند. در این مقاله بطور کامل درباره UI وUX توضیح خواهیم داد.

رابط کاربری و تجربۀ کاربری امروزه کاملاً وارد قوانین اولیه طراحی و توسعۀ سایت ها و اپ‌ها شده‌‌اند؛ اما پیاده‌سازی رابط کاربری و تجربۀ کاربری قوانین متفاوتی را دارا هستند. در کل جدا دانستن این دو مقوله در طراحی سایت کار درستی نیست؛  طراحی UX (تجربه کاربری) یک دید کلی و با تمرکز روی بهینه‌سازی‌سایت از تجربه کاربر در تعامل با سایت می‌باشد که کاربر بتواند به راحتی با قسمتهای مختلف سایت و یا اپ کار کند و همچنین طراحی UI (رابط کاربری) شامل طراحی و ایجاد یک نمونه اولیه و اینترفیس قابل قبول از سایت به جهت این که کاربر با سایت ارتباط و تعامل برقرار سازد می‌باشد.

 

 تعریف منحصرفرد از  طراحی UI

طراحی UI و UX - تعریف منحصرفرد از  طراحی UI

طراحی  UI یک رابط کاربری خوب تنها دربارۀ طراحی اجزای اصلی صفحه نیست بلکه موضوع بحث ارتباط و درگیر شدن کاربر با سایت است. طراحی UI تنها در ارتباط با ظاهر سایت شامل رنگ ها، آیکون ها و…نیست،بلکه نحوه‌ی کار کردن با اجزای صفحه مانند منوها، دکمه های عملیاتی و نحوه کارکرد محصولات کاملا مشخص باشد و کاربر به راحتی با آن ارتباط برقرار کند. در یک کلام، سایت باید مؤثرترین اینترفیس را داشته باشد تا کاربر به ‌آسانی بتواند به بخش‌های مختلف سایت مانند فیچرها، فانکشن‌ها و اهداف دلخواه خود دسترسی داشته باشد.

چرا طراحی UI حرفه‌ای ضروری است؟

یکی از دغدغه های اصلی طراحان سایت این است که با المنت های بصری که در سایت قرار میگیرد، محصول چگونه به نظر خواهد رسید . برای داشتن یک سایت موفق ، احساسی کاربران در کارکردن با سایت و درگیر شدن با قسمت‌های مختلف سایت دارند مهم می باشد. از این طریق میتوان ارزیابی کرد یک سایت تا چه حد موفق بوده است. بر سر این موارد همیشه بحث بوده است بعضی از افراد نظرشان این است که داشتن اینترفیس زیبا مهم و ضروری است و عده ای بر این باورند که سادگی و متفاوت بودن شرط موفقیت است .

چه چیزی یک طراحی UI خوب را رقم می‌زند؟

در واقع یک UI(رابط کاربری) خوب قابل مشاهده برای کاربران نیست! یک طراح میتواند تمام جزئیات طرح را ببیند . یک طراح UI  به کاربر کمک میکند تا به راحتی با سایت تعامل برقرار کرده و به بدون هیچ زحمتی نحوه کار با سایت را درک کند. با وجود تفاوت هایی که در این دو مقوله وجود دارد پیاده سازی حرفه ای UI  و UX  برای کیفیت و خدماتی که سایت فراهم میکند، ضروری هستند. اصول طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری باید باهم مورد توجه قرار گیرند و در طراحی رعایت شوند تا بهترین نتیجه حاصل شود. در بازار امروز طراحان و توسعه دهندگان وب تحقیقاتی در این زمینه انجام میدهند تا بتوانند محصولات و خدمات خود را به صورت حرفه ای، اصولی، متفاوت تر و  با ایجاد بالاترین سطح UI  و UX  ارائه دهند .

تجربۀ کاربری یا UX چیست؟

طراحی UI و UX - تجربه ux

UX مخفف  User Experienc به‌معنی تجربۀ کاربری است؛ تعریف کلی تجربه کاربری مراحلی است که در آن سعی بر آن است که تعامل کاربر با سایت و یا اپ بهبود یابد و همون طور که از نامش مشخص است اصلی ترین اصل در تجربه کاربری این است که کاربر از تعامل با سایت تجربه و نتیجه خوبی داشته باشد . به طور خلاصه تجربه کاربری شامل احساس کاربر قبل از ورود به سایت و حین کار با سایت و نهایت بعد از تعامل با قسمت های مختلف سایت می‌باشد .

در طول طراحی و توسعه سایت و اپ ، در مراحل آزمون و بروزرسانی سعی میشود از افرادی که سایت یا اپ را تست کرده اند فیدبک گرفته شود تا مسائل و مشکلات دوباره حل و فصل شوند و به دنبال راه حل‌های بهتر برای ارائه یک تجربه کاربری ساده و کارپسند هستند .

 

طراحی UX خوب چگونه پیاده‌سازی می‌شود؟

از مدت زمانی که یک کاربر صرف می‌کند تا بتواند بیشترین بهره را از سایت ببرد میتوان میزان خوب بودن طراحی UX   آن سایت را مشخص کرد .

این مهم است که یک محصول خاصی توسعه داده شود که تفاوت زیادی با دیگر محصولات موجود در مارکت داشته باشد. تحقیق و بررسی، یک مورد مهم قبل از توسعه و تولید یک سایت است؛ یک طراحی UX عالی نتیجۀ کار با تحقیق و بررسی‌های رقابتی است که در طول تحقیق توسط طراح انجام می‌شود.

درضمن باید توجه کرد که یک طراحی UX عالی تنها شامل ایجاد حسی خوب در کاربر نیست بلکه برای یک بیزینس، سایت و پروسه تولید سایت برای استفادۀ مشتریانش خیلی مهمی است. همچنین محتوای اپ که کاربر قرار است با آن محتوا در داخل اپ ارتباط داشته باشد نیز مهم بوده و نتیجه نهایی کار را مشخص می‌کند.

مشاوره رایگان 24 ساعته