logo

درباره آوین نت

شرکت آوین نت در سال 1387 با تمرکز بر تولید محصولات نرم افزاری تحت وب، طراحی و پیاده سازی وب‌ سایت (طراحی سایت)، میزبانی وب، بهینه سازی سایت، پشتیبانی سایت، خدمات مرتبط در حوزه ی وب تاسیس شد.
info@avinnet.com
031-33391377
اصفهان - خیابان باهنر

روبروی کوچه 27 - اسپادانا سامان

واحد فروش : 09362349036

واحد پشتیبانی : 33391378-031

info@avinnet.com

support@avinnet.com

 

آموزش گوگل آنالیتیکس برای آنالیز و تحلیل سایت

آموزش گوگل آنالیتیکس

آموزش گوگل آنالیتیکس برای آنالیز و تحلیل سایت

5/5 - (9 امتیاز)

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) که در بین ایرانیان به گوگل آنالیتیکز یا گوگل آنالیز نیز معروف است، یکی از بهترین ابزارهای گوگل برای آنالیز داده‌ها، تحلیل سایت و بررسی میزان ترافیک سایت است که از طریق آن می‌توان به بررسی آمارهای مربوط به کمپین دیجیتال مارکتینگ نیز پرداخت و استراتژی بازاریابی دیجیتال سایت خود را بهبود بخشید. این مقاله بلاگ آوین نت به آموزش گوگل آنالیتیکس می‌پردازد تا از طریق امکانات رایگان آن بتوانید به رشد کسب‌وکار آنلاین خود کمک کنید.

گوگل آنالیتیکس چیست

GA یک ابزار تحلیلی است که جزییات عمیقی از عملکرد وب‌سایت و یا عملکرد اپ بدست می‌دهد. این ابزار با تمام محصولات بازاریابی گوگل ادغام می‌شود ( از جمله گوگل ادز، سرچ کنسول و دیتا استودیو) و آن را تبدیل به یک گزینه بسیار معروف برای هر کسی ساخته که از ابزارهای گوگل استفاده می‌کند.

چگونگی استفاده از گوگل آنالیتیکس

اگر اکانت ندارید یک اکانت ایجاد کنید.

یک نام، URL و صنعت وب‌سایتی که می‌خواهید آن را دنبال کنید اضافه کنید.

کد پیگیری جاوااسکیپت مورد نظرتان را دریافت کنید که این به GA امکان نظارت بر سایتتان را می‌دهد.

این کد را مستقیما بعد از تگ <head> اضافه کنید (جزییات بیشتر در زیر).

پرتال GA تان را بازدید کنید و با نگاه به بخش “گزارش‌های همزمان” (“Real-Time reports”) ببینید آیا کدتان کار می‌کند و در عین حال در جاهای مختلف سایتتان در تب‌های مختلف یا در تلفن‌تان کلیک کنید. این گزارش حداقل باید یک بازدیدکننده را به سایت نمایش دهد (آن بازدیدکننده شمایید)

پیشنهاد آوین نت : تبلیغات گوگل ادوردز چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟ب چیست؟

ابعاد و معیارهای گوگل آنالیتیکس

به منظور استفاده موفق از GA باید ابعاد و معیارها را درک کنید. من آسان‌ترین راه را به شما پیشنهاد می‌دهم تا به این موضوع فکر کنید:

ابعاد: متغیرهای قطعی. مثال‌های پایه شامل اسامی، رنگ‌ها و مکان‌ها می‌باشند.

معیارها: متغیرهای کمی. مثال‌های پایه شامل سن، دما و جمعیت می‌باشند.

و یا آنطور که پروفسور می‌گوید: “معیارها چیزهایی هستند که می‌توانید روی آن‌ها اعمال ریاضی انجام دهید” این عبارت زیاد فصیح نیست اما به کار می‌آید.

مثال‌هایی از بُعد:

بروزر، مکان، صفحه فرود، دستگاه، نوع مشتری.

مثال‌های معیار:

جلسات، بازدیدهای صفحه، نرخ تبدیل‌ها، نرخ پرش، مدت زمان سشن یا جلسه.

بخش گوگل آنالیتیکس چیست؟

یک بخش یک زیرمجموعه از داده‌هاست. دوست دارم برایتان یک پیتزا را که از اسلایس‌های متفاوتی تشکیل شده تصویرسازی کنم، یک اسلایس دارای پستو و موزارلاست، یک اسلایس دارای سس و فلفل است، یک اسلایس دارای ژامبون و آناناس و غیره می‌باشد. اگر بخواهیم استعاره‌ای صحبت کنیم هر اسلایس استعاره از یک بخش است.

شما می‌توانید براساس موارد زیر بخش‌هایی را ایجاد کنید:

کاربران (برای مثال، کاربرانی که قبلا از سایتتان خرید کرده‌اند، کاربرانی که برای مشاوره ثبت‌نام کرده‌اند و غیره)

سشن‌ها (جلسات) (برای تمام سشن‌هایی که از کمپین خاص بازاریابی ایجاد شده‌اند، تمام سشن‌هایی که در آن صفحه قیمتش دیده شده)

هیت‌ها (برای مثال، تمام هیت‌هایی که در آن خرید از ۸۵ دلار بیشتر شود، تمام هیت‌هایی که در آن محصولی خاص به کارت اضافه می‌شود)

گزارش‌های گوگل آنالیتیکس

نوارکناری سمت چپ GA کمی گیج‌کننده است. شش گزینه گزارش‌دهی در اختیار شماست (که همه دارای اسامی مبهم گیج‌کننده است)، و کلیک روی هرکدام از آن‌ها تنها به شما گزینه‌های بیشتری را پیشنهاد می‌دهد. بیایید هر گزارش را باهم بررسی کنیم.

گزارش های لحظه ای گوگل آنالیتیکس

همانطور که از نامش بر می‌آید، گزارش ریل تایم درمورد اینکه در سایت شما در هر لحظه چه اتفاقی می‌افتد اطلاعاتی را اختیارتان قرار می‌دهد. شما می‌توانید ببینید چند بازدیدکننده در سایتتان هستند، از کدام صفحات بازدید کرده‌اند، از کدام پلت‌فرم‌های اجتماعی می‌آیند، کجا قرار گرفته‌اند و غیره.

در حالیکه گهگداری نگاه کردن به این گزارش جنبه تفریحی دارد اما ارزش آن خیلی کم می‌باشد. در اینجا روش‌هایی برای استفاده از ریل تایم آورده شده است:

ببینید که از یک پست بلاگ یا اجتماعی‌‌تان چقدر ترافیک گرفته‌اید.

سریعا بفهمید که فروش یا رویداد یک روزه‌تان باعث تحریک بازدیدها و یا تبدیل‌ها می‌شود.

اطمینان حاصل کنید که پیگیری URLها و رویدادهای کاستومی که تعیین کرده‌اید همانطور که باید عمل می‌کنند.

این نکات به دردتان می‌خورند اما دیگر گزارش‌ها چیز بیشتری در چنته دارند!

گزارش گوگل آنالیتیکس کاربران

چشم‌انداز کاربران

این گزارش چشم‌اندازی سطح بالا را برای گزینه‌ای که به دنبال آن هستید ارائه می‌دهد.

این گزارش را یک بار در روز چک کنید تا بدانید در کل چه گرایشی دارید. زیر “Overview” گزینه “Audiences” و منوهای کشویی را برای “Demographics” ، “Interests” ، “Geo” ، “Behavior” ، “Technology” ، “Mobile” ، “Cross-Device”، “Custom”، “Benchmarking” را خواهید دید. هرکدام از این بخش‌ها را بررسی کنید تا بدانید درباره بازدیدکنندگانتان چه اطلاعاتی در اختیارتان قرار می‌دهند. هر بخش توصیف کننده یک مخاطب است.

کاربران فعال

هرکسی که این گزارش را نام‌گذاری کرده است به همان گروهی تعلق می‌گیرد که یک فرد در آن یک خوکچه هندی را نام‌گذاری کرده است: “کاربران فعال” به کاربرانی بر نمی‌گردد که اخیرا در وب‌سایتتان حضور دارند، این گزارش ریل تایم است و خوکچه‌های هندی هم خوک‌هایی نیستند که اهل هند باشند.

گزارش کاربران فعال به شما تعداد کاربرانی را نشان می‌دهد که در روز گذشته (کاربران فعال یک روزه)، هفته گذشته (کاربران فعال هفت روزه)، دو هفته گذشته ( کاربران فعال ۱۴ روزه) و چهار هفته گذشته ( کاربران فعال ۲۸ روزه) از سایتتان دیدن کرده‌اند .

شاید بپرسید ارزش این گزارش چیست؟

اگر بیشتر دارای کاربران یک روزه فعال باشید تا کاربرانی که مدام فعالند، در واقع در حال دست و پنجه نرم کردن با ماندگاری هستید. مردم دیگر به سایت یا اپ شما برنمیگردند، باید به دنبال دلیل آن بگردید.

همچنین توصیه من این است که به بخش‌های متفاوت این گزارش نگاهی بیاندازید: برای مثال، شاید ببینید که کاربرانی با سن خاص نسبت به بقیه ماندگاری بهتری دارند.

مقدار چرخه عمر

کارهای اولویت‌دار را اول انجام دهید: آیا برای مقدار چرخه عمر مشتری (CLV) نیاز به یادآوری دارید، چگونه این مقدار را محاسبه می‌کنید؟

گزارش مقدار چرخه عمر به شما نشان می‌دهد که کاربران چقدر برای شرکت شما ارزشمندند. می‌توانید مقدار چرخه عمر کاربرانی که از بازاریابی ایمیل به وجود آمده‌اند را در برابر مقداری که از جستجوی ارگانیک بدست می‌آورید مشاهده کنید. با وجود داشتن چنین اطلاعاتی می‌توانید تصمیم بگیرید که روی چه مجرایی سرمایه‌گذاری کنید.

چند نکته: مقدار چرخه عمر به ۹۰ روز محدود می‌شود. محدوده داده‌های حصول کاربر که می‌توانید آن را تنظیم کنید از مارس ۲۰۱۷ در دسترس خواهد بود. این محدوده نشان دهنده تمام کاربرانی است که در یک چارچوب زمانی بدست آوریده‌اید. فرض کنید که شما دوست دارید میزان تراکنش هر کاربری که بدست آورده‌اید را یک هفته قبل از جمعه سیاه بدانید. پس محدوده تاریخ را روی همان هفته خاص تنظیم می‌کنید. بعد میزان متوسط تراکنش‌ها را برای هر کاربر برای همان گروه در ۹۰ روز بعد مشاهده خواهید کرد.

از آنجا که هاب اسپات یک شرکت SaaS است و یک کسب‌وکار تجارت الکترونیکی نیست، من با کانال حصول به رقبای هدف برای هر کاربر، بازدیدهای صفحه برای هر کاربر، و سشن‌ها برای هر کاربر نگاه می‌اندازم.

اگر تیم من اخیرا وارد یک کمپین دیجیتال مارکتینگ شده باشد، با کمپین حصول، به همان معیارها نگاهی خواهم انداخت. اما اگر شما در یک تجارت الکترونیکی دخیل باشید و بخواهید داده‌های تراکنشی و درآمدی را مشاهده کنید باید دارای تنظیمات ردیابی تجارت الکترونیکی باشد.

تحلیل گروه

بعضی از افراد برای اینکه از کوهرت آنالیز استفاده کنند خیلی تلاش کرده‌اند ” قدرتمندترین گزارش در GA”

عملکرد آن چگونه است؟ این گزارش کاربران را براساس یک مشخصه گروه‌بندی می‌کند – لذا “تاریخ حصول یا اکتساب” تنها نوع گروهی است که می‌توانید استفاده کنید. بهرحال، تاریخ حصول روزی است که یک کاربر برای اولین بار از وب‌سایت شما دیدن کرده است. از آنجا به بعد چندین گزینه پیش روی شماست.

اول اندازه گروه‌تان را تعیین کنید: روز، هفته، ماه. سپس معیارتان را انتخاب کنید و یا بگویید دوست دارید برای این گروه چه چیزی را کشف کنید. بعدها می‌توان آن را برای “هر کاربر”، “ماندگاری” و “تعداد کل” گروه‌بندی کرد.

“هر کاربر” به معنای تعداد کل آن معیاری است که بر اندازه همان گروه تقسیم شده است. لذا اگر شما تراکنش برای هر کاربر را انتخاب کنید برای مثال، تعداد متوسط تراکنش‌ها را برای هر کاربر برای همان گروه مشاهده خواهید کرد.

“ماندگاری” ساده است: ماندگاری کاربر و یا تعداد کاربرانی که همان‌روز، هفته یا ماه برگشته‌اند ( که این با اندازه گروهی که انتخاب کرده‌اید تعیین می‌شود) بر تعداد کل کاربران در همان گره تقسیم می‌شود.

“تعداد کل”: تعداد کل جلسات، تراکنش‌ها و غیره است که برای همان اندازه گروه اتفاق افتاده‌اند.

محدوده داده‌تان را انتخاب کنید. GA به شما این امکان را می‌دهد که داده‌های سه ماهه را مشاهده کنید.

اکنون بهتر است که به خواندن این گزارش ادامه دهید چرا که هنوز همه چیز مشخص نشده است.

ستون سمت چپ به شما نوع گروهی که انتخاب کرده‌اید را نشان می‌دهد، تاریخ حصول به صورت پیش فرض که با اندازه گروه تقسیم‌بندی می‌شود ( روز، هفته، یا ماه)

اولین ردیف به شما تعداد کل را برای کاربران در همان گروه نشان می‌دهد. هر ردیف زیر آن نشان دهنده فعالیت در روز، هفته و ماه است ( در این مثال، ما به ماه نگاه می‌کنیم)

گزارش‌های بدست آمده از گوگل آنالیتیکس

این گزارش ترافیک شما را از نظر منبع تقسیم‌بندی می‌کند: ارگانیک، مستقیم، ارجاعی، ایمیل، اجتماعی، سرچ پولی، نمایش، وابستگی و (دیگر موارد) (GA از دسته‌بندی دیگر موارد استفاده می‌کند، آن‌هم زمانیکه نمی‌داند باید یک زیر مجموعه از ترافیک را دسته‌بندی کرد).

شما می‌توانید از تمام ترافیک‌ها روی کانال‌ها کلیک کنید.

روی هر دسته‌بندی‌ای که می‌خواهید کلیک کنید تا هر منبع را با جزییات کشف کنید.

بسته به دسته‌بندی‌ای که انتخاب می‌کنید، صفحات فرود (که کاربران URLهای آن را وارد کرده‌اند)، منبع (که وب‌سایت برای شما به ارمغان آورده است) و یا کلمه کلیدی (که کوئری‌اش آن‌ها را به سایت شما هدایت کرده) را مشاهده خواهید کرد.

برای اینکه این اطلاعات را به صورت تصویری مشاهده کنید روی All Traffic > Treemaps کلیک کنید. این پست به شما نشان می‌دهد که چگونه گزارش Treemaps را بخوانید و تنظیم کنید.

در گزارش بعدی منبع/رسانه، دسته کلی ترافیک (که آن را در “Channels”) ، به موتور جستجو یا دامنه تقسیم‌بندی می‌شود.

اگر بخواهید اطلاعات جزیی بیشتری را در مورد نحوه ورود افراد به ساییتان دربیاورید به دردتان خواهد خورد. برای مثال، ممکن است متوجه شوید که ۷۰ درصد از ترافیک ارجاعی شما از لینکدین می‌آید، درحالیکه تنها ۵ درصد از پینترست می‌آید بسته به اولویت‌های تیم بازاریابی شاید زمان آن باشد که مرکز توجهتان را عوض کنید.

گزارش آخری، ارجاعات، URLهای خاصی که افرادی را به سایت شما فرستاده‌اند آشکار می‌سازد، برای مثال، ترافیک ارجاعی‌تان.

گزارش‌های رفتار گوگل آنالیتیکس

از تمام گزارش‌ها در GA من بیشتر از گزارش‌های رفتار استفاده می‌کنم.

محتوای سایت

این گزارش به شما چشم‌اندازی از تمام پست‌های بلاگ، صفحات فرود، صفحات وب در سایتتان می‌دهد.

تمام صفحات

بهتر است با Site Content > All Pages شروع کنیم. این نشان دهنده صفحاتی با بیشترین ترافیک برای آخرین ویو و یا بخش است. این به درد شما می‌خورد، شما باید همیشه حواستان به URLهایی که خیلی بازدید خورده‌اند باشد اما من بیشتر به هنگام تحلیل رشد یا افت ترافیک از آن استفاده می‌کنم.

برای اینکه ایده‌ای به شما داده شود شاید ترافیک کلی به وب‌سایت من به اندازه ۱۰ درصد، ماه به ماه افت پیدا کند. من به بخش Site Content > All Pages می‌روم و محدوده تاریخ را به این ماه نسبت به ماه قبلی تغییر می‌دهم (اطمینان حاصل کنید که روزهای هفته با هم یکی باشند).

سپس می‌توانم تفاوت‌های موجود در بازدیدهای صفحه را از نظر URL مشاهده کنم:

این به من کمک می‌کند که تشخیص دهم کدام صفحات ترافیک کمتری دریافت کرده‌اند و به افزایش این افت کمک کرده‌اند.

نکته به دردبخور: من دوست دارم “Sort Type” را از “Default” به “Absolute Change” تغییر دهم تا ببینم که نتایج با اختلاف زیادی در درصد ظاهر شده‌اند به جای اینکه براساس کل بازدیدها مرتب شده باشند.

همچنین Page Title را به عنوان بعد ثانویه اضافه می‌کنم تا نام هر صفحه را به همراه URL اش مشاهده کنم.

نفوذ محتوا

این گزارش ساختار سایتتان را از نظر زیردامنه و سپس زیرپوشه تقسیم‌بندی می‌کند. برای اینکه ایده‌ای به شما داده شود ما برای هاب اسپات داده‌هایی را برای هر کدام از زیردامنه‌های زیر مشاهده می‌کنیم، از جمله:

  • blog.hubspot.com
  • developers.hubspot.com
  • community.hubspot.com

اگر من روی blog.hubspot.com کلیک کنم می‌توانم داده‌های ترکیبی را برای:

  • blog.hubspot.com/sales
  • blog.hubspot.com/marketing
  • blog.hubspot.com/service

مشاهده کنم.

شاید این گزارش برای کسانیکه گزینه‌های پیچیده را مدیریت می‌کنند ارزشمند باشد.

صفحات فرود

صفحات فرود یکی از گزارش‌های مورد علاقه من است. GA یک صفحه وبی را به عنوان صفحه اول در سشن تعریف می‌کند، به بیانی دیگر، اولین تعامل بازدیدکننده با وب‌سایت شما.

چندین راه برای تقسیم کردن این گزارش وجود دارد.

اول اینکه، اگر به منابعی علاقه دارید (ارگانیک، اجتماعی پولی، مستقیم و غیره) که کاربران را به صفحات فرود سوق می‌دهد، می‌توانید منبع/ رسانه را به عنوان یک بعد ثانویه اضافه کنید.

این نسخه مخالف گزارشی است که ما قبلا اضافه کرده‌ایم.

دوما اگر شما می‌خواهید بدانید که کاربرانتان از کدام صفحات فرود یک منبع خاص را روی یک پلت‌فرم خاص و در یک دسته خاص مشاهده کرده‌اند می توانید بخش سیستمی مناسبی را اضافه کنید:

شاید شما بیشتر علاقه‌مند به صفحات فرودی باشید که کاربران موبایل و تبلت از آن‌ها دیدن می‌کنندف لذا باید Mobile and Tablet Traffic را انتخاب کنید.

و یا شاید درمورد کاربرانی که در نهایت قرار است چیزی بخرند کنجکاو باشید، لذا بخش “Made a Purchase” را انتخاب می‌کنید. در این بخش امکانات زیادی وجود دارد.

صفحات خروج

این گزارش نشان دهنده آخرین صفحاتی است که کاربر در سشن‌هایش پیش از اینکه سایتتان را ترک کند مشاهده کرده است.

این کمی گیج‌کننده است، لذا بهتر است از یک مثال استفاده کرد.

من می‌خواهم برای خوردن شام با دوستانم جایی را پیدا کنم، لذا “نزدیک‌ترین رستوران مدیترانه‌ای به من” را سرچ می‌کنم، روی مکانی که به نظر خوب می‌رسد، کلیک می‌کنم. اول منویش را چک می‌کنم. آن‌ها در منویشان حموس دارند، به به. سپس روی صفحه خبریشان کلیک می‌کنم. به یک مقاله در یهود لینک می‌زند، لذا سایت را ترک می‌کنم تا آن را بخوانم،پس صفحه خبری تبدیل به صفحه خروج من می‌شود.

شاید بشنوید که باید صفحات فرودتان را تحلیل کنید تا بدانید چرا کاربران سایتتان را ترک می‌کنند، من فکر می‌کنم این مثال نشان می‌دهد که چرا این استراتژی همیشه به درد نمی‌خورد. تنها به این دلیل که یک نفر سایت شما را ترک کرده بدین معنی نیست که محتوای شما مشکلی دارد. لذا این گزارش را چک کنید اما داده‌ها را با کمی اغراق دریافت کنید.

سرعت سایت

این گزارش تقریبا خودش توضیح‌دهنده خودش هست: این گزارش به شما می‌گوید که لود سایت شما برای کاربر چقدر سریع صورت می‌گیرد. واضحا، هرچه سریعتر باشد به نفع شماست، نه تنها صفحات سریعتر با درآمد بالاتری همراهند، بلکه الگوریتم گوگل زمان لود صفحه را جز ملاک‌هایش قرار می‌دهد.

زمان‌بندی سرعت صفحه سایت

این گزارش درمورد زمان میانگین لود صفحه برای هر URL جزییاتی را ارائه می‌دهد. من از آن به منظور شناسایی صفحات کند در سایت هاب اسپات با هدف دانستن اینکه چرا آن‌ها وقتشان را در آنجا صرف می‌کنند و چگونه باید سرعت صفحات را بالا برد استفاده می‌کنم.

جستجوی سایت

ابتدا چیزهای اولویت‌دار را قرار دهید: اگر کاربران بتوانند در وب‌سایت شما سرچ بزنند، اطمینان حاصل کنید که سرچ سایت را در GA تنظیم کرده‌اید. شما باید آن را به صورت جداگانه برای هر ویو فعال کنید (در اینجا دستورالعمل گام به گام آورده شده است).

کاربرد

من معمولا با گزارش کاربرد شروع می‌کنم که به من می‌گوید بدون سرچ وان پلاس و با وجود آن، چند سشن رخ داده است. به بیان دیگر، من یاد گرفتم که افراد هرچند وقت یکبار از جستجوی سایت برای بازدید و دوره زمانی‌ای که تعیین کرده‌ام استفاده کرده‌اند.

عبارات جستجو

در اینجا شما یاد می‌گیرید که افراد به دنبال چه چیزهایی می‌گردند. به دنبال الگو بگردید: اگر همان عبارات جستجویی را دیدید که چندین بار سرچ شده‌اند می‌توانید چند تا نتیجه بگیرید.

شما یا نیاز به ایجاد یک محتوای جدید خواهید داشت که اطلاعات مورد نظر کاربر را در اختیارش قرار دهد و یا شاید لازم باشد که محتوای جدیدتان را بهتر پوشش دهید تا بهتر یافت شوند.

به ستون “% Search Exits” توجه کنید، چراکه به شما نشان می‌دهد چند کاربر روی چیزی جز صفحه نتایج جستجو کلیک کرده‌اند. شما معمولا می‌توانید نتیجه بگیرید که این پاسخ خوبی به سوال‌های آنها نبوده است ( و یا عنوان آن به درستی انتخاب نشده است).

صفحات جستجو

این گزارش نشان می‌دهد که کاربران از کدام صفحات سرچ خودشان را آغاز می‌کنند. بهتر است که از نظر متنی به آن فکر کنید. شاید افراد سرچشان را از صفحه ۴۰۴ شما آغاز کنند که این منطقی است و شما از آن آگاه نخواهید شد.

اگر از طرفی آن‌ها سرچشان را از صفحه فرود محصول شروع کردند مشکلی پیش آمده است. محتوا مطابق با انتظاراتی که آن‌ها به هنگام کلیک روی لینک تبلیغاتی داشته‌اند نبوده است.

در صورتیکه بخواهید بیشتر بدانید، لاوز دیتا، یک چشم‌انداز از گزارش‌های جستجوی سایت GA ارائه می‌دهد.

رویدادها

یک کاربر روی یک دکمه کلیک می‌کند، سپس یک فایلی را دانلود می‌کند، سپس یک ویدیو را تماشا می‌کنند. اما این خسته‌کننده‌ترین داستان موقع خواب نیست، این تنها مثالی از رویداد GA است. باید سه رویداد تعیین شود.

GA رویدادها را به عنوان یک “تعاملات کاربر با محتوایی می‌داند که می‌توانند به صورت مستقل از صفحه وب یا لود صفحه نمایش ارزیابی شوند”

این تعاملات کاربران به شما بستگی دارند: شما باید کد خاصی را به سایت یا اپتان اضافه کنید تا اقدام خاصی که به آن علاقه دارید را دنبال کند. در اینجا دستورالعملی آورده شده است.

اگر هم اکنون درمورد ردیاب رویدادها زیاد هیجان‌زده نیستید از شما می‌خواهم که هیجان‌زده شوید. امکانات نامحدودی در آن وجود دارد: اگر شما دارای یک رویدادی باشید که قرار است در آن یک دمو محصول را تماشا کنید و یا یک رویداد دیگر برای کلیک روی لینک به یک چشم‌انداز اضافی از ابزارتان در انتظار شماست می‌توانید ببینید که هر رویدادر چندبار رخ داده است.

رویدادهای برتر

این گزارش رویدادهایی را دنبال می‌کند که اکثر اوقات به‌وقوع می‌پیوندند، کاملا رک و راست. شما کل رویدادها (برای مثال اینکه یک رویداد چندبار رخ داده است) و رویدادهای یکتا (اینکه چند سشن شامل یک یا چندبار اتفاق افتادن آن رویداد است) را خواهید دید. اگر برای رویدادهایتان مقادیری را تنظیم کرده‌اید این گزارش به شما نشان می‌دهد که مقدار کل هر رویداد و مقدار میانگینش چقدر است (و یا مقدار کلی تقسیم بر تناوب)

صفحات

در این گزارش می‌توانید ببینید که کدام صفحات، اکشن بیشتری تولید می‌کنند. من معمولا “Event Category” را به عنوان بُعد ثانویه اضافه می‌کنم، سپس برای رویدادی که به آن علاقه دارم آن را فیلتر می‌کنم.

برای اینکه به شما ایده‌ای داده شود، تیم من “Blog CTA.” را دنبال می‌کند. این رویداد هرگاه که کاربر روی CTA ای که در پست بلاگ آورده شده کلیک می‌کند شروع می‌شود. برای اینکه به گزارشی که در زیر آورده شده است برسید من “Event Category” را به عنوان بعد ثانویه اضافه می‌کنم، سپس فیلتر را براساس “Page begins with blog.hubspot.com” (لذا تنها URL های روی این پست‌ها را مشاهده می‌کنم) و “Event Category equals Blog CTA.” تنظیم می‌کنم.

اکنون می‌توانم ببینم کدام پست‌ها بیشتر کلیک CTA را دریافت می‌کنند. خوشبختانه شما تازه شروع به دیدن قدرت ردیابی رویداد کرده‌اید.

جریان رویداد

گزارش جریان رویدادها به دنبال ترتیبی می‌گردد که در آن رویدادها در سایتتان به ترتیب اتفاق می‌افتند. این گزارش موارد زیر را به شما می‌گوید:

  • آیا رویدادهای خاصی قرار است اول اتفاق بیافتند و آیا آن‌ها دیگر رویدادها را نیز تحریک می‌کنند. برای اینکه ایده‌ای به شما داده شود، شاید کاربران گهگداری ویدیوی دموی شما را مشاهده کنند، سپس روی CTA کلیک کنند تا با فروشنده ارتباطی برقرار کنند.
  • آیا دسته رویداد خاصی نسبت به دیگر رویدادها، شایع‌تر است؟ فرض کنید که شما ببینید که ویدیوها بیشتر از دانلود پی دی اف، پلی می‌شوند.
  • آیا کاربران براساس بخش، رفتار متفاوتی دارند؟ برای مثال، شاید افرادی با اسکرول ارگانیک به آخر صفحه قیمت‌بندی شما برسند و افرادی نیز با رسانه‌اجتماعی به آن دست پیدا کنند.

ناشر

اگر شما با گوگل ادسنس یا اد اکسچینج از وب‌سایتتان پول در می‌آورید می‌توانید از ادغام اد منیجر و گوگل آنالیتیکس استفاده کنید.

گزارش‌های تبدیل گوگل آنالیتیکس

اگر یک وب‌سایت دارید شما برای افرادی که از سایت شما دیدن کرده‌اند یک هدف دارید.

دارندگان فروشگاه‌های الکترونیکی دوست دارند بازدیدکنندگان در لیست میل آن‌ها اشتراک داشته باشند، یک حساب کاربری درست کنند، به کارت‌هایشان چیزی اضافه کنند و فرآیند تایید سفارش را کامل کنند.

شرکت‌های رسانه‌ای دوست دارند بازدیدکنندگانشان تا جایی که ممکن است در سایتشان باقی بمانند و یا از تعدادی از صفحات بازدید کنند (و از همه بهتر، درآمد تبلیغاتی آن‌ها را به حداکثر برساند).

در بازاریابی B2B دوست دارند که بازدیدکنندگانشان یک کتاب الکترونیکی دانلود کنند، در یک وبینار ثبت‌نام کنند، و یا یک تماس با نماینده فروش برقرار کنند.

گوگل آنالیتیکس امکان سنجیدن و ارزیابی تمام این چیزها را برقرار کرده است و خیلی چیزهای دیگر.

هدف، داشتن تبدیلی است که تعریف کرده‌اید (به همین دلیل است که این اطلاعات زیر بخش تبدیل نشان داده می‌شود).

چهار نوع هدف وجود دارد:

مقصد: این هدف زمانی تکمیل می‌شود که یک کاربر به صفحه‌ای دست پیدا کند، همانند صفحه محصول، صفحه ثبت سفارش، و یا صفحه تشکر

رویداد: این هدف زمانی تکمیل می‌شود که یک رویداد از پیش تعیین شده، شروع شود (همانند رویدادهایی که می‌توانید راه‌اندازی کنید، به تماشای یک ویدیو یا به اشتراک‌گذاری چیزی در رسانه‌اجتماعی فکر کنید.

مدت زمان: این هدف زمانی تکمیل می‌شود که سشن کاربر نسبت به زمانی از پیش تعیین شده، بیشتر دوام داشته باشد.

صفحات/ اسکرین‌ها در هر بخش: این هدف زمانی تکمیل می‌شود که یک کاربر از تعدادی از صفحه دیدن کند.

خلاصه

برای اینکه بدانید در انجمن چه هدفی را پیش بگیرید، اینجا را ببینید. من زمانیکه محدوده داده‌ها را مقایسه می‌کنم و یا به تکمیل هدف از نظر بخشی نگاهی می‌اندازم، نفع زیادی می‌برم.

برای مثال، با نگاهی سریع به تکمیل اهداف با دستگاه‌ها معلوم می‌شود که بازدیدکنندگان موبایل نسبت به بازدیدکنندگان دسکتاپ و تبلت خیلی کمتر در روزنامه‌های بلاگی ثبت‌نام می‌کنند. این می‌تواند به دلیل این باشد که ثبت‌نام در روزنامه‌ها از طریق موبایل سخت است و یا کاربران موبایل به دنبال یک چیز می‌گردند و تا آن را پیدا کردند سشن خود را پایان می‌دهند. باید برای اینکه بدانم دقیقا کدام مورد پیش آمده بیشتر تحقیق کنم.

URL های هدف

دانستن اینکه یک هدف تکمیل شده به درد بخور نیست و شما باید بدانید که هدف کجا تکمیل شده است فرض کنید که فرم مشابهی را در سه صفحه مجزا در سایتتان جا داده‌اید. خیلی عالی است که دنریس استارک از دراگ استون، تنگه بلک واتر، فرمتان را پر کند تا با مشاورتان تماس برقرار کند، اما این فرم را در چه صفحه‌ای پر کرده است؟

گزارش URLهای هدف این را به شما نشان می‌دهد. این گزارش از نظر URL هدف تکمیل شده تبدیل‌ها را تقسیم‌بندی می‌کند.

مسیر برعکس هدف

مسیر برعکس هدف قهرمان خوانده نشده بخش تبدیل است.  این گزارش به شما این امکان را می‌دهد تا سه صفحه آخری که کاربر پیش از تکمیل هدف مشاهده کند.

این برای اهدافی که متوالی نیستند مفید است. شاید شما دارای یک فرم تماسی باشید که در چندجا در سایتتان ظاهر شده است، و یا شاید دو مسیر متفاوتی وجود داشته باشد که کاربران را به سمت خرید کتاب الکترونیکی سوق دهد. به لطف این گزارش می‌توانید از راه‌هایی که افراد به کمک آن به هدف نهایی‌شان رسیده‌اند اطلاع پیدا کنید، هیچ نیازی به راه‌اندازی یک قیف نیست.

تصویرسازی قیف

برای اهداف متوالی‌تان، تصویرسازی قیف، گزارش مورد نظر شماست. با توجه به مثال تجارت الکترونیکی، آخرین هدف “رسیدن به صفحه ثبت سفارش است”. هدف پیش از آن و یا هدف شماره سه، “پرداخت کلیک شده” است. هدف پیش از آن، هدف شماره دو است، که “افزودن چیزی به کارت است”. و هدف پیش از آن هدف شماره یک است که “نگاه به صفحه لیست محصولات است”. در هر مرحله شما می‌توانید ناظر افت کاربران باشید. این به شما این امکان را می‌دهد تا حوزه‌هایی که در آن می‌توانید نرخ تبدیل را بهبود بخشید بشناسید، برای مثال، شاید شما کاربران زیادی را در فرآیند پرداخت از دست دهید. شما می‌توانید جریان را تغییر دهید تا آن‌ها به عنوان مهمان آن را بررسی کنند (در برابر نیاز به ایجاد یک حساب)، که کم‌کم ترک صفحه پرداخت را کاهش می‌دهد.

جریان هدف

اگر تصویرسازی قیف خویشاوندی نزدیک باشد که ممکن است آرنج‌های شما را از روی میز بردارد و دستانتان را پیش از صرف غذا بشوید، جریان هدف، یک خویشاوند خوش خیال و باحال است که گهگاهی شما را از مدرسه به باغ وحش می‌برد. در کل منظور ما این است که جریان هدف نسبت به تصویرسازی قیف، آزادی بیشتری به شما می‌دهد. برخلاف مورد قبلی، جریان هدف به شما تمام سشن‌هایی که منجر به هدف نهایی تکمیل شده می‌شود را نشان می‌دهد بدون توجه به اینکه آیا کاربر هدف مورد نیاز شماره یک را تکمیل کرده است یا خیر.

یک تفاوت دیگر از تصویرسازی قیف: جریان هدف به شما حلقه‌های برگشتی را نیز نشان می‌دهد، به عبارتی زمانیکه کاربر به صفحه قبلی برمی‌گردد یا همان صفحه را رفرش می‌کنند.

اهداف هوشمند

این گزارش در صورتی مفید است که: ۱) از گوگل ادز استفاده کنید ۲) تبدیل‌ها را اندازه نگیرید.

اساسا، گوگل از یادگیری ماشینی به منظور تشخیص بهترین جلسات استفاده می‌کند، و یا آن‌هایی که قرار است تبدیل تولید کنند، و سپس آن‌ها تم‌ها را به اهداف هوشمند تبدیل می‌کند.

زمانیکه شما دارای اهداف هوشمند باشید می‌توانید از آن‌ها در گوگل ادز استفاده کنید تا عملکرد تبلیغات در گوگل خود را بهینه‌سازی کنید.

اهداف هوشمند در جامعه بازاریابی جنجال برانگیزند چراکه داده‌ها مینیمال‌اند و کسب‌وکارها نیز با راه‌اندازی پیگیری تبدیلشان بهتر خدمت می‌کنند. در ذهن داشته باشید که آیا می‌خواهید از آ‌ن‌ها استفاده کنید.

مشاوره رایگان 24 ساعته